Page 14 - mag_89
P. 14

Ας φιλοςοφήςουμε…










               Ο Πλάτωνάς κάι




               Οι δρΟμΟι γιά τη γνωςη



               των ιδεων







               Η φιλοσοφία για τον Πλάτωνα είναι                     νειδήσεις των νεότερων. Αυτό που
               στην ουσία μια μετάβαση από την                       περιγράφει στην Πολιτεία είναι μια
               καθημερινή εμπειρία που έχουν όλοι                    πορεία ζωής, μια εκπαίδευση τριάντα-

               οι άνθρωποι σε όλες τις εποχές στη                    σαράντα χρόνων. Κάτι σαν δια βίου
               γνώση του αιώνιου κόσμου των Ιδε-                     μάθηση, όπως θα λέγαμε σήμερα. Ξε-
               ών. Υπάρχει ένας δρόμος γι’ αυτή τη                   κινάει από την απλή εκγύμναση του

               γνώση; Από τα κείμενα του Πλάτωνα,                    σώματος, τη βασική εξοικείωση με
               επειδή όπως έχουμε αναφέρει είναι                     τη γραφή και την ανάγνωση, πηγαίνει
   14          διαλογικά, δεν προκύπτει με ασφά-                     στα μαθηματικά, δηλαδή στην εξοι-

               λεια ποιος είναι ο δρόμος που προτεί-                 κείωση με τις επιστήμες, και το τρίτο
               νει ο ίδιος. Αναλύοντας όμως τα κατά                  επίπεδο αφορά την ίδια τη φιλοσο-

               καιρούς γραπτά του, θα μπορούσαμε                     φία, αυτό που θα λέγαμε θεωρία των
               να διακρίνουμε τρεις δρόμους.                         Ιδεών. Αυτό φαίνεται ότι είναι το ιδε-
               Υπάρχει ο βασικός δρόμος της παι-                     ώδες που εμφανίζεται πάντα στα πλα-

               δείας, όπως προκύπτει κυρίως από                      τωνικά κείμενα.
               την Πολιτεία, όπου προσπαθεί να                       Ωστόσο, με τον τρόπο του ο Πλάτω-

               συλλάβει όλη την κοινωνία σαν ένα                     νας, δηλαδή με μεταφορική γλώσσα,
               σχολείο. Εξάλλου η ίδια η πλατωνική                   υποδεικνύει δύο ακόμη δρόμους. Ο
               Ακαδημία ήταν μια όαση μακροχρόνι-                    ένας είναι πολύ γνωστός γιατί είναι

               ας μάθησης, με σκοπό να φτάσουν οι                    γοητευτικός και είναι ο δρόμος του
               μαθητευόμενοι στην ενασχόληση με                      έρωτα. Κυρίως στο Συμπόσιο,  που

               τη Φιλοσοφία. Ιδανικά, λοιπόν, για                    είναι ένας από τους πιο καλογραμμέ-
               τον  πλάτωνα, όλη η κοινωνία θα                       νους διαλόγους του, αλλά και στον
               έπρεπε να είναι ένα σχολείο, όπου                     Φαίδρο, η ερωτική μύηση μοιάζει με τη

               οι παλαιότεροι και σοφοί - οι οποί-                   μύηση στη φιλοσοφία. Ο έρως είναι
               οι έχουν περάσει αυτού του είδους                     φιλόσοφος, μας λέει ο πλάτωνας.

               την παιδεία και γνωρίζουν την αλή-                    Όπως ο έρωτας είναι από τη φύση
               θεια του κόσμου των Ιδεών - μορ-                      του ανικανοποίητος, διότι από τους
               φώνουν και διαμορφώνουν τις συ-                       γονείς του έχει πάρει και τη φτώχεια
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19