Page 17 - mag_89
        P. 17
     του Γεράσιμου Γεωργάτου
               Οι Πλάτωνικες ιδεες
               κάι Ο
               ςΟφιςτικΟς ςχετικιςμΟς
               Θα μπορούσε όμως κάποιος να θέ-                       αλήθεια να στηρίζεται στο τι πιστεύει
               σει το ερώτημα, γιατί ο Πλάτωνας                      ο κόσμος ή σ' αυτό που αντιλαμβάνε-                        17
               εισηγείται την ύπαρξη αιώνιων και                     ται με τις αισθήσεις. Ήθελε ένα στα-
               άφθαρτων  Ιδεών; Δεν υπάρχει κά-                      θερό θεμέλιο και γι’ αυτό εισήγα-
               ποια απάντηση που να δίνεται από                      γε τις Ιδέες. Αλήθεια, δηλαδή, στο
               τον ίδιο. Είναι περισσότερο θέμα ερ-                  πλατωνικό σύστημα, είναι η γνώση
               μηνείας, με βάση τη συνολική πλατω-                   των Ιδεών και αυτή είναι απόλυτη.
               νική φιλοσοφία και κυρίως από τους                    Δεν εξαρτάται ούτε από μένα, ούτε
               πρώιμους διαλόγους. Εκεί αντίπαλος                    από σένα, ούτε από την εποχή. Εί-
               είναι κατά κανόνα κάποιος σοφιστής                    ναι παντού και πάντοτε η ίδια.
               και ο πλάτωνας φροντίζει να υπερ-                     Αυτό ταιριάζει και με την περιγραφή
               τονίζει κάθε φορά ότι οι σοφιστές                     του Αριστοτέλη για τις πλατωνικές
               δεν πιστεύουν στην ύπαρξη αντι-                       Ιδέες και υποθέτουμε ο Αριστοτέλης
               κειμενικής αλήθειας, ότι η αλήθεια                    ήξερε καλύτερα από όλους τον Πλά-
               είναι σχετική έννοια και συνδέεται                    τωνα. Στα «Μετά τα φυσικά», αφού
               με την πειθώ, τη ρητορική τα επιχει-                  έχει μιλήσει για τους Προσωκρατι-
               ρήματα, κλπ.                                          κούς και τους Πυθαγόρειους, αναφέ-
               Ο Πλάτωνας λοιπόν ήθελε να αντιτά-                    ρει λίγο τον Σωκράτη και φτάνει στον
               ξει μια απόλυτη θεωρία της αλήθειας                   Πλάτωνα όπου λέει: «Όταν ο Σωκρά-
               απέναντι στον σχετικισμό των σοφι-                    της στράφηκε στα ηθικά ζητήματα
               στών. Δεν μπορεί μια τέτοια απόλυτη                   αδιαφορώντας για την όλη φύση,





