Page 53 - mag_05
P. 53

ΑΥΤΌ ΤΌ ΞΈΡΑΤΈ;





























 O Ισθμός της Κορίνθου  ρη η χάραξη που είχε εφαρμόσει ο Νέρων με συνολικό μήκος         Απ' τον Ισθμό
                                                                                         της Κορίνθου
               6.300 μέτρα. Στις 25 Ιουλίου /7 Αυγούστου του 1893 -κι αφού
               το έργο είχε αναλάβει πια η ελληνική εταιρεία με την επωνυ-
               μία "Εταιρεία της διώρυγος της Κορίνθου" υπό τον Α. Συγ-                  βγήκε και
               γρό- εν τω μέσω κανονιοβολισμών η Βασίλισσα Όλγα έκοψε                    η παροιμία...
               με χρυσό ψαλίδι την κορδέλα των εγκαινίων της Διώρυγος,
               ενώ το πρώτο πλοίο τη διέπλεε επισήμως. Η Διώρυγα, για τη
               δημιουργία της οποίας είχαν χρησιμοποιηθεί 2.500 εργά-                  Πριν γίνει ο ισθμός της
               τες και τα τελειότερα μηχανήματα της εποχής, ήταν συνο-                 Κορίνθου, για να έκανε
               λικού μήκους 6.343 μέτρων, πλάτους στην επιφάνεια της                   κάποιος το ταξίδι Πειραι-
               θάλασσας 24,6 μέτρων και στο βυθό της 21,3 με ωφέλιμο                   άς - Πάτρα θα έπρεπε να                  53
               βάθος 7,5 έως 8 μέτρα και είχαν εξορυχθεί 12 εκατομμύ-                  κάνει τον γύρο της Πελο-
               ρια κυβικά μέτρα χωμάτων για την κατασκευή της, ενώ σε                  ποννήσου.
               όλο το μήκος της είχαν κατασκευαστεί κρηπιδότοιχοι μέχρι                Για να κόψουν δρόμο,
               ύψους 2 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.                     έβγαζαν τα πλοία στο
               Η "Εταιρεία της Διώρυγος της Κορίνθου" εκμεταλλεύτηκε τη                στενό του Ισθμού και βά-
               Διώρυγα μέχρι το 1906, οπότε την ανέλαβε η Εθνική Τράπε-                ζοντας μεγάλα ξύλα από
               ζα μέσω της "Νέας Ανωνύμου Εταιρείας της Διώρυγος της                   κάτω, έσερναν το πλοίο
               Κορίνθου". Τέλος, από την 1η Νοεμβρίου του 1980 η εκμε-                 πάνω στο γη μέχρι να το
               τάλλευση της Διώρυγας περιήλθε στο Ελληνικό Δημόσιο το                  βγάλουν από τον Κοριν-
               οποίο με το Ν. 1067/80 συνέστησε την "Ανώνυμο Εταιρεία                  θιακό κόλπο. Φυσικά όλη
               Διώρυγος Κορίνθου" η οποία εκμεταλλεύεται μέχρι σήμερα                  αυτή η διαδικασία ήθελε
               τη Διώρυγα.                                                             αρκετές μέρες και ήταν
               Στα  107  χρόνια  της  λειτουργίας  της  η  Διώρυγα  έχει  κατά         πάρα πολύ κουραστική για
               καιρούς  κλείσει,  κυρίως  λόγω  των  καταπτώσεων  των  πρα-            τους ναυτικούς που
               νών της, εξαιτίας της ιδιόμορφης γεωλογικής σύστασης της                το τραβούσαν.
               περιοχής. Έτσι μέχρι το 1940 παρέμεινε κλειστή συνολικά                 Όμως σε αυτό το στενό
               4 χρόνια λόγω καταπτώσεων -με αποκορύφωμα το 1923                       κομμάτι της γης υπήρχαν
               (2 χρόνια). Το 1944 κατά την αποχώρησή τους οι Γερμανοί                 πάρα πολλοί οίκοι ανοχής.
               προκάλεσαν την πτώση 60.000 κυβικών μέτρων χωμάτων                      Έτσι λοιπόν οι ναυτικοί,
               και οι εργασίες εκφράξεως κράτησαν 5 χρόνια.                            παρόλο που κουράζονταν,
               Στη Διώρυγα λειτουργούν σήμερα δύο βυθιζόμενες γέφυ-                    προτιμούσαν να σέρνουν
               ρες. Μία στην Ποσειδωνία και μία στην Ισθμία που εξυπηρε-               το καράβι και να πηγαί-
               τούν την επικοινωνία μεταξύ Στερεάς και Πελοποννήσου,                   νουν στους οίκους ανοχής
               ενώ κάθε χρόνο το πιο διάσημο κανάλι του ελλαδικού χώρου                παρά να κάνουν τον κύκλο.
               διαπλέεται από 15.000 περίπου πλοία, 50 τουλάχιστον δι-                 Έτσι λοιπόν οι ντόπιοι
               αφορετικών εθνικοτήτων, αποτελώντας αυτή τη στιγμή τον                  έβγαλαν την φράση ότι
               αδιαμφισβήτητο  θαλασσινό  "ομφάλιο  λώρο"  μεταξύ  Δυτι-               «το μουνί σέρνει καράβι».
               κής και Ανατολικής Μεσογείου.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58