Page 47 - mag_07
P. 47
ΨΥΧΊΚΗ ΥΓΕΊΑ
τσούφιασμα, αμυντική στά- συνεισφορά σε αυτό το δυ- νει έμφαση.
ση, παραλείψεις και μείωση σάρεστο συμβάν. Πολλά έχουν ειπωθεί για την
της απόδοσης, σαρκαστικά Ένα ακόμα απαραίτητο αναγκαιότητα της «μέσης
αστεία ή χαιρεκακία κ.α. στοιχείο για να μπορέ- οδού», μιας κατάστασης
Πολύ συχνά η κατάστα- σει κάποιος να παραμείνει δηλαδή όπου εκφράζουμε
ση αυτή βαφτίζεται «κάνω «παθητικά θυμωμένος» για το θυμό μας μετά από περι-
υπομονή», το οποίο όμως πολύ καιρό είναι η απόδοση συλλογή και προσκαλούμε
διαφέρει από το «τα μα- σκοπιμότητας, δηλαδή ότι τον άλλον σε έναν ανοιχτό
ζεύω μέσα μου». Η υπομο- επίτηδες ο άλλος του προ- διάλογο. Η ιδέα είναι να μην
νή ως έννοια περιλαμβάνει καλεί πόνο. Όσο κάποιος αφήνεται αυθόρμητα ο θυ-
την αισιοδοξία ότι τα πράγ- διατηρεί την αδυναμία να μός ως ξέσπασμα αλλά και
ματα θα αλλάξουν καθώς δει το δικό του μέρος της να μην καταπιέζεται προς τα
και την προσπάθεια κατα- ευθύνης στο να δημιουρ- μέσα. Κάτι τέτοιο μάλλον εί- 47
νόησης της πλευράς του γηθεί μια κατάσταση και ναι μια καλή λύση τις περισ-
άλλου. Αυτά τα στοιχεία δεν όσο περισσότερη σιγουριά σότερες φορές. Εκτός από
τα βρίσκουμε στην περίπτω- υπάρχει στα αρνητικά κί- την μέση οδό, μπορεί επί-
ση του παθητικού θυμού. νητρα αυτού που «αδικεί», σης να βοηθήσει η ελευθε-
Ακόμα κι αν δεν έχουμε πλή- τόσο πιο βέβαιο είναι ότι το ρία στο να επιλέγει κάποιος
ρη συνείδηση, οι άνθρωποι άτομο θα «σκαλώσει» στον πότε θα εκφράσει ανοιχτά
αυτόματα ερμηνεύουμε τα παθητικό θυμό, ο οποίος και πότε θα κρύψει το θυμό
συμβάντα γύρω μας, δη- με τον καιρό μετατρέπεται του. Είναι καλύτερα να αυ-
λαδή τα εξηγούμε. Ο θυ- σε μνησικακία. ξάνουμε τις επιλογές παρά
μός γενικά συνδέεται με Σαφώς, οι άνθρωποι όταν να προσπαθούμε να «χω-
μια τάση να αποδίδονται λειτουργούν με τον παρα- ρέσουμε» μόνο σε μια.
στους άλλους τα αρνητικά πάνω τρόπο το κάνουν γιατί Προϋποθέσεις για να λει-
πράγματα που συμβαίνουν προσπαθούν να μην πλη- τουργήσει καλά ένας άν-
ή σε άλλα εξωτερικά αίτια γωθούν ή για να μην κατα- θρωπος στη διαχείριση του
παρά σε εσωτερικά. Για πα- στρέψουν τις σχέσεις τους. θυμού του είναι καταρχήν η
ράδειγμα μπορεί κάποιος Ώστόσο, ένας τέτοιος τρό- αναγνώριση του θυμού ως
να «τα βάζει» με τον βρο- πος ερμηνείας των συμβά- ένα μη απειλητικό συναί-
χερό καιρό και να μην σκέ- ντων είναι υπεραπλουστευ- σθημα, η επεξεργασία του
φτεται καθόλου τη δική του τικός, αφού η ανθρώπινη θυμού και των σκέψεων που
παράλειψη να πάρει μαζί επικοινωνία βασίζεται στη αυτός κρύβει και η διερεύ-
του μια ομπρέλα. Ασφα- δράση και στην αντίδραση, νηση των πιθανών επιλογών
λώς, ο θυμωμένος έχει τη καθώς και στο εκάστοτε ερ- δράσης που έχει. Το παρα-
ματιά του προς τα έξω και μηνευτικό πλαίσιο. πάνω «φιλτράρισμα» μπο-
όχι προς τα μέσα, γι’ αυτό κι Με αυτή την έννοια το δί- ρεί να βοηθήσει πολύ στο
έχει νόημα η συμβουλή που καιο και το άδικο είναι σχε- να μεταμορφωθεί ο θυμός
συχνά δίνεται να «μην ενερ- τικές έννοιες που ορίζο- από «κόμπος στο λαιμό»
γεί εν θερμώ». Όταν ο έντο- νται κάθε φορά από έναν σε ένα εργαλείο βελτίωσης
νος θυμός περνά υπάρχει παρατηρητή, που χρωμα- της σχέσης με τον εαυτό
περισσότερος χώρος για να τίζει τα γεγονότα ανάλογα μας και με τους άλλους.
αντιληφθεί και τη δική του με τα σημεία στα οποία δί-