Page 47 - mag_014
P. 47
του Θανάση Χαβαλέ
το πλήρες κείμενο, το σου το εξηγήσω εγώ απλά για να
λιγότερο που θα έκαναν το καταλάβεις. Εντάξει, μπορείς
στον Ισοκράτη θα ήταν να φέρεις αντίρρηση σε μένα,
να του χαράξουν τον «κα- αλλά να αμφισβητείς «έναν αρ-
γκελωτό» στο κούτελο και χαίο έλληνα που είπε…»; Που να
να τον πετάξουν από την μπλέκεις τώρα. Άσε που αν δεν
Ακρόπολη. Θα τρόμαζαν γνωρίζεις τι έλεγαν όλοι μέρα
αν έκαναν το κόπο να δια- οι αρχαίοι έλληνες που τριγυρ-
βάσουν το κείμενο πριν το νούσαν στην πιάτσα, φαίνεσαι
«ημετέρα παιδεία»* και να και κομματάκι αγράμματος.
συνεχίσουν και έπειτα από Και αφού εσύ ρε μάγκα ξέρεις
αυτό. Θα μάθαιναν τουλάχι- τι είπε ένας αρχαίος έλληνας
στον ότι γράφει για την Αθή- γιατί δεν κάνεις τον κόπο του-
να και όχι γενικά και αόριστα λάχιστον να πεις πρώτα το 47 47 47
για την ελληνική παιδεία. Αχ! πρωτότυπο και έπειτα να μας
Αυτοί οι «αρχαίοι έλληνες» τι το κάνεις λιανά; Αλλά είπαμε,
τραβάνε. Όποτε γουστάρου- οι άλλοι δεν θα καταλάβουν.
με είναι «αρχαίο πνεύμα ελλη- Όταν επικρατούν αυτές οι
νικό» και άλλοτε «κραγμένες συνθήκες στο «σόι μας»,
κολομπίνες». Ακόμα δεν έχου- πως θέλετε να μας φερθούν
με αποφασίσει. Το χειρότερο οι άλλοι; Αυτοί το δικό τους
είναι, όχι ότι κάποιοι παραχα- συμφέρον κοιτάνε. Και μά-
ράσσουν – εκούσια ή ακούσια λιστα αν θέλετε να το πάμε
δεν έχει σημασία – αλλά ότι οι και πιο μακριά, όσο πιο
υπόλοιποι αναπαράγουν το χάλ- καλό οικόπεδο μπορέσουν
κευμα, ως σοφία, ακρίτως και να «φάνε», τόσο πιο με-
αμάσητο. Ο καθένας μεταφράζει γάλη η μαγκιά και μπρά-
και ερμηνεύει όπως νομίζει. Στέ- βο τους. Το θέμα είναι τι
κομαι όμως στο γεγονός ότι έχει κάνει το «σόι». Και καλά
επικρατήσει η άποψη ότι αν πεις αυτοί που γουστάρουν
«οι αρχαίοι έλεγαν…» και συμπλη- «λίγο κρασί, λίγο θά-
ρώσει ο καθένας την… σοφία του, λασσα και όλοι οι άλλοι
αποτελεί αυτομάτως θέσφατο. Το να πάνε να συνουσια-
ειλικρινέστερο θα ήταν να αναφέ- στούν παθητικά». Όλοι
ρεται το κείμενο «copy-paste» και μας θέλουμε να χαρού-
όποιος κατάλαβε – κατάλαβε. Πιο με τα θεία δώρα της
έντιμο είναι νομίζω από το να του Ελλάδας. Όχι όμως
λες είσαι βλάκας, αμόρφωτος και θα