Page 39 - mag_81
P. 39
της Δήμητρας Ξενάκη
αγώνα των Σαντινίστας για απελευθέρωση της Νι- γάστηκε ως δημοσιογράφος. Ταξίδεψε σαν πολε-
καράγουας. Το 1979, έγινε μέλος των διεθνιστών μικός ανταποκριτής στην Αγκόλα, τη Μοζαμβίκη,
της Brigade des Volontaires Simon Bolivar (BSB). το Πράσινο Ακρωτήρι και το Ελ Σαλβαντόρ.
Μετά τη χαρά της νίκης, οι στασιαστές κλήθηκαν Από το 1980, ξεκίνησε στενή συνεργασία, με τους
να παραμείνουν ήσυχοι και να μην εμπλακούν στη ακτιβιστές της Greenpeace, ενώ από το 1993 δή-
συνεχιζόμενη επανάσταση. Ετσι, φυλακίστηκε λωνε ένθερμος υποστηρικτής της υπόθεσης της
στη Μανάγκουα πριν απελαθεί στην Ευρώπη. Του πολιτείας Τσιάπας, στο Μεξικό. Ηταν προσωπικός
έμεινε μια βαθιά πικρία αλλά ποτέ δεν αμφισβή- φίλος του υποδιοικητή Μάρκος, ταγμένος στο
τησε τη δέσμευσή του, να βρίσκεται στην πλευρά πλευρό των Ζαπατίστας.
των καταπιεσμένων. Όλες αυτές οι περιπέτειες αποτελούν το υλικό των
Στο τελευταίο του βιβλίο (κυκλοφόρησε το 2017) βιβλίων του, αν και ο Σεπούλβεδα θεωρεί τη ζωή
με τίτλο «Το τέλος της Ιστορίας», ο Σεπούλβεδα πολύ πιο σημαντική από τα βιβλία. Το έργο του
αναμετριέται με φαντάσματα του παρελθόντος αποκαλύπτει μια, ζωντανή, ενθουσιώδη και θαρ-
αλλά και με τη σύγχρονη πραγματικότητα όπου ραλέα προσωπικότητα. Η ανελέητη καταγγελία
το οικονομικό μοντέλο επισκιάζει εξουσίες και των φασιστικών πραξικοπημάτων, των δικτατορι-
ιστορική μνήμη. Ο πρωταγωνιστής του, ίδιος με ών, του ολοκληρωτισμού, είναι ένα επαναλαμβα-
εκείνον από το «Όνομα Ταυρομάχου» και παλιός νόμενο θέμα στα βιβλία του. 39
ελεύθερος σκοπευτής της Σοβιετικής Ακαδημίας Ο Σεπούλβεδα είναι αφοσιωμένος συγγραφέας,
Πολέμου, εξωθείται να εκτελέσει έναν πρώην βα- και ταυτόχρονα αξιόλογος αφηγητής, υπερα-
σανιστή του Πινοσέτ, που ζει σε φυλακή πολυτελεί- σπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της
ας. Γύρω του βρίσκονται παλιοί σύντροφοι, εχθροί προστασίας της φύσης. Μακριά από κάθε φορ-
αλλά και ένας κόσμος που περιπλέκει επικίνδυνα μαλισμό, τα μυθιστορήματά του, έχουν ειρωνεία,
παρωδία ή τραγωδία. Χρησιμοποιεί το πιο φυσι-
την έννοια της πολιτικής ηθικής. Η διατήρηση κό στυλ. Οι καταστάσεις, που περιγράφονται εί-
αυτής της τελευταίας άλλωστε και της ελευθερίας ναι συνυφασμένες με μυθοπλασίες και πολιτικές
που συνεπάγεται, ήταν για τον Λούις Σεπούλβεδα πραγματικότητες. Πολύχρωμοι, ασυνήθιστοι ή
ίσως η σπουδαιότερη αποστολή. αστείοι, οι χαρακτήρες του, επιτρέπουν στον ανα-
Ο συγγραφέας είχε δηλώσει: «Η λογοτεχνία μερι- γνώστη να γνωρίσει αγνές, ολοζώντανες ψυχές
κές φορές γίνεται η σκιά της μνήμης. Μόνο αυτό αλλά παράλληλα και τη βία και την καταστροφή
που υπάρχει έχει μια σκιά και επομένως η λογοτε- που βρίσκεται σε εξέλιξη. «Η μαρτυρία σου είναι
χνία είναι η σκιά αυτού που πραγματικά συμβαί- αντίσταση». Αυτό το αξίωμα του Βραζιλιάνου συγ-
νει. Η λογοτεχνία χρησιμεύει ως υπενθύμιση του γραφέα Guimarães Rosa (1908-1967), ο Σεπούλ-
τι συνέβη και δεν πρόκειται να παραδεχτούμε μια βεδα το έκανε σύνθημά του.
εύκολη λύση όπως για παράδειγμα αμνηστία ή να Η τέχνη του αφηγητή, ο ανθρωπισμός, το πνεύ-
ξεχνάμε να προχωρήσουμε. " μα της αλληλεγγύης, η ηθική, η εξέγερση ενάντια
Στη βιβλιογραφία αντανακλάται η ηθική θέση του στον ολοκληρωτισμό, η εξέγερση ενάντια στις πα-
συγγραφέα «...και ξέρω για ποιον γράφω: για το ρεκκλίσεις της τεχνικής προόδου χαρακτηρίζουν
τεράστιο πλήθος των ηττημένων. " το σύμπαν του Λούις Σεπούλβεδα.
Το 1982, εγκαταστάθηκε στο Αμβούργο, όπου ερ-