Page 65 - mag_018
P. 65
όλα για το παιδί
Δεν υπάρχει χειρότε-
ρο συναίσθημα από
το ΘΥΜΟ. Εάν είστε
συνέχεια θυμωμένοι
με το παιδί σας τότε τι
και εκείνο θα δημιουρ-
γήσει αυτόματα στον τα παιδιά;
εαυτό του ένα αίσθημα Ο Dreikurs υποστηρίζει ότι
ενοχής και θα πιστεύει τα παιδιά μαθαίνουν από
ότι κάτι κακό έχει κάνει τον τρόπο που ζουν.
και σας έφερε σε αυτήν Συγκεκριμένα αναφέρει:
την έξαλλη κατάσταση! • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική, μα-
θαίνει να κατακρίνει.
Διατηρήστε λοιπόν την • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα, μα-
θαίνει να καυγαδίζει.
ψυχραιμία σας... • Αν ζει μέσα στην ειρωνεία, μαθαίνει να 65
είναι ντροπαλό.
• Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή, μα-
τις ετικέτες • Αν ζει μέσα στην κατανόηση, μαθαίνει
θαίνει να αισθάνεται συνεχώς ένοχο.
να είναι υπομονετικό.
• Αν ζει μέσα στην ενθάρρυνση, μαθαί-
νει να έχει εμπιστοσύνη.
είναι σίγουρα υπερβολικό και μπορεί να αντι- • Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο, μα-
κατασταθεί από το «μέχρι τώρα», αφήνοντας θαίνει να εκτιμά.
ανοιχτό το μέλλον. Καλύτερα πείτε του: «Θυ- • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια,
μώνω πολύ κάθε φορά που βρίσκω τα ρού- μαθαίνει να πιστεύει.
χα σου πεταμένα στο πάτωμα» ή «Tα βρόμικα • Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμα-
ρούχα μπαίνουν στο καλάθι των άπλυτων, σία, μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση.
αυτός ειναι ο κανόνας και πρέπει να τηρείται». • Αν ένα παιδί ζει μέσα σε παραδοχή και
• «Πάντα τεμπέλης ήσουν» ή «ο Γιάννης εί- φιλία, μαθαίνει να αναζητά και να βρί-
ναι πάτος στα μαθηματικά». Oι ετικέτες πρέ- σκει την αγάπη μέσα στον κόσμο.
πει πάντα να αποφεύγονται επειδή τα παιδιά Με άλλα λόγια, ο Dreikurs υποστηρίζει
έχουν την τάση να προσαρμόζονται σε αυτές αυτό που ο απλός λαός λέει «ό,τι δώσεις
(«γιατί να προσπαθήσω να αλλάξω αφού έτσι θα πάρεις»! Η σχέση του γονιού με το παι-
κι αλλιώς είμαι έτσι;», θα σκεφθεί το παιδί). δί του είναι ανταλλακτική, όχι υπό την έν-
Aυτή η στάση σας θα το αναγκάσει να «κλει- νοια της συναλλαγής με υλικό αντίκρισμα
στεί» στο πρόβλημά τους, το περιορίζει και το αλλά της ανταλλαγής για τη διαμόρφωση
εμποδίζει να αλλάξει προς το καλύτερο.
της προσωπικότητάς του. Γι’ αυτό και οι
υλικές παροχές σπάνια διαμορφώνουν ευ-
τυχισμένα παιδιά, εφόσον δεν υπάρχουν
πλούσιες ψυχικές παροχές!