Page 66 - mag_22
P. 66
ΥΓΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
εξουσία & ρούν πρόσωπα εξουσίας
(από την παιδοφιλία των
διαστροφή θρησκευτικών αρχηγών
του Βατικανού, ως τις περι-
πέτειες του Στρος-Καν, του
Μπερλουσκόνι κ.ά) μπορεί
να προκαλούν αίσθηση,
αλλά σίγουρα δεν πρέπει
ερμαφροδιτισμού – της νιρβάνας ή της παραδεισένιας κα- να μας εκπλήσσουν αφού η
τάστασης της απόλυτης αυτάρκειας – προκειμένου να κατα- ρίζα τους είναι κοινή με τη
κτήσει τη φυλετική του ταυτότητα κατασκευάζει φαντασιακά δίψα για την εξουσία.
σενάρια στα οποία έχει τον απόλυτο έλεγχο. Είναι ευτυχισμένοι αυ-
Η σημασία του σταδίου του ευνουχισμού έχει γίνει κατα- τοί οι άνθρωποι; Φυσικά
νοητή από όλες τις θρησκείες. Έτσι, για παράδειγμα η πε- και δεν είναι. Και το βλέ-
ριτομή, το κόψιμο των μαλλιών κατά την ορθόδοξη βάφτι- πουμε από την κατάχρηση
ση, ή άλλες τελετές μύησης υπάρχουν για να διαχειριστούν ουσιών, τις κακές σχέσεις
ακριβώς αυτή την ιδέα ότι το υποκείμενο δεν είναι ικανό να με τους δικούς τους αν-
διαπράξει το κάθετί εξαιτίας του φαλλού (σύμβολο ισχύος). θρώπους, τον αυτοεξευτε-
Όλα αυτά φυσικά πρέπει να τα καταλάβουμε μέσα από τους λισμό. Πρόκειται για ναρ-
συμβολισμούς τους κι όχι μέσα από την κυριολεξία τους. κισσιστικά διαταραγμένες
66 Στην περίπτωση της διαστροφής, το υποκείμενο συνεχίζει προσωπικότητες που χρή-
να αναζητά τον άλλο, όμως ο άλλος αποπροσωποποιείται ζουν θεραπείας, αλλά ποτέ
και εργαλειοποιείται. Γίνεται μόνο ένας ρόλος που βοηθά δεν θα προσέλθουν σε
στην αναπαράσταση της φαντασίωσης που έχει αντικατα- κάποιο γραφείο ψυχολό-
στήσει την πραγματικότητα κι όπου το υποκείμενο αισθάνε- γου. Επειδή κατέχουν υψη-
ται ότι έχει τον πλήρη έλεγχο. λά αξιώματα ο πληθυσμός
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μία πληθώρα μέσων δια-στρέφο- τείνει να εξιδανικεύει, γιατί
νται, αλλάζουν δηλαδή κατεύθυνση. Έτσι, βλέπουμε ανθρώ- και όμορφα ρούχα φορούν
πους που κυνηγούν το χρήμα – που από ανταλλακτικό μέσο και χρήματα έχουν και δια-
φαντασιώνεται ως μέσο που φέρει ισχύ και έλεγχο. Σε καιρό θέτουν την (τόσο παρεξη-
πολέμου οι γυναίκες του εχθρού βιάζονται για να φανεί η κυ- γημένη) ταμπέλα της επιτυ-
ριαρχία του νικητή, ενώ ο βασιλιάς δικαιούται συνήθως να χίας.
έχει χαρέμι. Η δίψα για εξουσία υπό-
Η εξουσία διαστρέφει τα υποκείμενα. Τα αλλοτριώνει κειται στη φροϋδική αρχή
και τα μεθάει. Είναι σαν Διονυσιακή μέθη που αλλοιώνει του θανάτου. Και υπό αυτή
τη συνείδηση και τον ορθό λόγο. Όχι πάντα βέβαια κι αυτό την έννοια η έννοια της
έχει να κάνει με την ωριμότητα του υποκειμένου που έχει διαστροφής είναι συνδε-
βρεθεί σε θέση εξουσίας – που δυστυχώς είναι σπάνια. Ας δεμένη με την εξουσία. Το
θυμηθούμε το παράδειγμα του Μαντέλα – που αποσύρθηκε υποκείμενο που διψά για
από την εξουσία λόγω γηρατιών εκκούσια – σε αντιπαράθε- κυριαρχία ξεκινά από τη
ση με παραδείγματα άλλων γερόντων που δεν αφήνουν τον σαγήνη, προχωρά με την
«θρόνο» παρά μόνο όταν έρχεται ο θάνατος. επιρροή και καταλήγει στην
Από την άλλη, βλέπουμε συχνά να υπάρχει μία σύνδεση με- κυριαρχία. Ο εξουσιαζόμε-
ταξύ της εξουσίας και των σεξουαλικών αποκλίσεων. Έτσι νος λειτουργεί σαν υπνω-
τα διάφορα σεξουαλικά σκάνδαλα που ξεσπούν και αφο- τισμένος. Ο πόνος του τε-