Page 33 - mag_22
P. 33
της Ευτυχίας Αργυροπούλου
Το Γυμνό στην Τέχνη
τελικά τι σημαίνει «δικαιολο-
γημένο» στην Τέχνη. Μήπως
κρύβετε από πίσω, η ανάγκη
του σκηνοθέτη να σοκάρει;
Η αίσθηση - ψευδαίσθηση
πως το γυμνό το κάνει «προ-
χωρημένο»; Το ταμείο; Η
μεγάλη προσέλευση του κοι-
νού με κίνητρο το γυμνό;
Υπάρχουν πάντως αυτοί οι
καλλιτέχνες–δημιουργοί που
ισχυρίζονται ότι το ανθρώ-
πινο σώμα είναι ένα καλλιτέ-
χνημα, ένα έργο τέχνης και
αυτό από μόνο του είναι αρ-
κετό για να το προσφέρεις
προς θέαση. «Οι Φόνισσες της Παπαδιαμάντη» Θέατρο Πειραιώς 33
Αξιοσημείωτη παρατήρηση «Masculine – Masculine» ξε- δείγμα αυτής εκπροσώπη-
αποτελεί το γεγονός ότι, ενώ κινά με την κλασική εκδοχή σης αυτή της άποψης αποτε-
στις μέρες μας το γυναικείο του ανδρικού γυμνού, πριν λεί μια φίλη – ηθοποιός και
γυμνό φαίνεται να μην σοκά- περάσει στην ηρωική εποχή coacher ηθοποιών που μου
ρει τόσο στη τέχνη, το γυμνό και στο αθλητικό ιδεώδες. είχε πει κάποτε ότι δεν έχει
αντρικό σώμα δεν έχει γίνει Στο Λονδίνο επίσης έκθε- κανένα πρόβλημα να βγά-
πλήρως αποδεκτό ούτε καν ση προβάλλει το γυμνό αν- λει τα ρούχα της πάνω στη
στο μοντέρνο Παρίσι. Η δρικό σώμα, ένα σώμα το σκηνή αντιθέτως αισθάνεται
πρόσφατη έκθεση του Ορσέ οποίο ενώ είχε εξυμνηθεί άβολα κάθε φορά που ξεγυ-
με θέμα το ανδρικό γυμνό στην Αρχαιότητα και την μνώνει τη ψυχή της.
στην τέχνη έχει δημιουρ- Αναγέννηση, σήμερα έχει Στον αντίποδα όλων των πα-
γήσει τεράστιο θόρυβο και περάσει στο περιθώριο σε ραπάνω βρίσκεται αν όχι ο
ουρές στην πόλη του φωτός. αντίθεση με το γυναικείο μέσος θεατής, μια σημαντική
«Η ανδρική ομορφιά είναι ακό- σώμα που προβάλλεται με μερίδα, εξ αυτών και αρκε-
μη ένα θέμα ταμπού. Είναι αλή- όλους τους τρόπους. τοί καλλιτέχνες, που αφενός
θεια. Καθώς περιδιαβαίνετε το Υπάρχει ακόμα και η πιο απλή το να γδύνονται μπροστά
Μουσείο του Ορσέ, έχετε πολ- άποψη των καλλιτεχνών, ότι στον κόσμο τους κάνει να
λούς χώρους και πίνακες που το ανθρώπινο σώμα δεν έχει νιώθουν το ίδιο άβολα με
θριαμβεύει η γυναικεία ομορ- τίποτα κακό πάνω του άρα το να βλέπουν άλλους να το
φιά. Καταλαμβάνει ολόκλη- όπως δείχνουμε ένα ανθρώ- κάνουν, αφετέρου είναι πε-
ρες αίθουσες. Δεν υπάρχουν πινο χέρι, πόδι, κεφάλι χωρίς πεισμένοι ότι όσες φορές
πολλά ανδρικά γυμνά, τουλά- δεύτερη σκέψη, δε θα έπρε- γίνετε αυτό δεν αφορά το
χιστον όχι τόσα» αναφέρει ο πε να έχουμε ενδοιασμούς ίδιο το καλλιτέχνημα, δεν
διευθυντής του Ορσέ, Γκι όταν δείχνουμε στήθος ή προέρχεται από ανάγκη έκ-
Κοζεβάλ. Η έκθεση με τίτλο αιδοίο. Αντιπροσωπευτικό φρασης αλλά από την ανά-