Page 32 - mag_24
P. 32
ΘΕΑΤΡΟ
Όταν το Θέατρο
συνάντησε τον Φρόιντ…
θασοι, επαναστάτες, βγαλ-
μένοι από την εποχή που
προσπαθούσε να ξεφύγει
από το καταπιεστικό-τυρ-
ρανικό παρελθόν της και να
φτιάξει ένα πιο φιλελεύθε-
ρο παρόν.
Μόνο που αυτή η επανά-
σταση βλ. Βιομηχανική
Επανάσταση, οδήγησε σε
δυο παγκόσμιους πολέμους
και οι πληγές ήταν αμέ-
τρητες. Η νέα εποχή άφη-
σε πίσω της, με τη σειρά
της, τα αστικά-ρεαλιστικά
δράματα με τους ψυχο-
λογημένους ήρωες για να
υποδεχτεί τους άλογους
χαρακτήρες με τα ακρο-
32 βατικά και τις άναρθρες
κραυγές του κονστρου-
κτιβισμού, συμβολισμού,
φουτουρισμού έως και
ντανταϊσμού. Μη σας τρο-
μάζουν όλες αυτές οι δα-
νεισμένες από τη ζωγραφι-
κή λέξεις, απλά το θέατρο
στη νέα του μορφή αντί να
μιλάει με ιστορίες, υπονοεί
στίχο», δεν άντεξε την Γκολντόνι ήταν εργαζόμενη με εικόνες. Αφού κατηγο-
εποχή της αμφισβήτησης, γυναίκα που «εκμεταλλεύ- ρήθηκε το θέατρο ότι με
την εποχή του ουμανισμού, ονταν» τους άντρες για να τις αστικές του ιστορίες,
του Γκαίτε, του Φρόϊντ και συντηρεί την επιχείρησή «κοιμίζει» τις μάζες και τις
του Μαρξ. Από το θέατρο της. Η «Νόρα» του Νορβη- μετατρέπει σε παθητικά
για βασιλιάδες, ευγενείς γού Ίψεν ήταν μια παντρε- όντα που απλά αποδέχο-
και θεότητες, περάσαμε στο μένη γυναίκα που παράτησε νται τη μοίρα τους, άρχισε
θέατρο του μέσου αστού με τον άντρα και τα παιδιά της να φωνάζει, να προκαλεί,
τα ανθρώπινα – πραγματικά «για να βρει τον εαυτό της», να ενοχλεί. Ο Μπρέχτ, ο
χαρακτηριστικά. Ο τρισ- η «Μις Τζούλια» του Στρί- Μέγερχολντ, ο Μαγια-
διάστατος ήρωας, δημι- μπεργκ έκανε σεξ με τον κόφσκι, ο Μπλοκ, δε διη-
ούργημα αυτής της εποχής υπηρέτη της στα υπόγεια γούνται πλέον μια ιστορία
(18ος αιώνας), σκέφτεται, του σπιτιού της και θέλη- αλλά δημιουργούν ντοκου-
νιώθει, αμφισβητεί, ανα- σε να το σκάσει μαζί του. μέντα, δείχνουν πάνω στη
τρέπει. Η «Λοκαντιέρα» του Ήρωες ανατρεπτικοί, ατί- σκηνή τα εγκλήματα της