Page 31 - mag_24
P. 31
της Ευτυχίας Αργυροπούλου
Ηθοποιός
ος αιώνας π.Χ. και κισμού τα ακραία ανθρώπι-
εγένετο το θέατρο. να πάθη, τα άγρια ένστικτα
5Από τις θρησκευτικές και οι ανθρωπόμορφοι,
τελετές και το διθύραμβο, παρεμβατικοί Θεοί-ες, δε
σε μια εποχή άνθησης του συνάδουν με το προφίλ του
πολιτισμού και δημιουργίας υπάκουου χριστιανού.
της δημοκρατίας, περάσαμε Τους ξανασυναντήσαμε
σε μια συλλογική παραστα- όμως, ανανεωμένους ή
σιακή τέχνη. μεταλλαγμένους, όταν ο
Το θέατρο είναι ο κλάδος Διαφωτισμός μέσα από τη
της τέχνης που αναφέρεται λατρεία του για την Αρχαία
στην απόδοση ιστοριών Αθήνα, δημιούργησε το
μπροστά σε κοινό, με τη Νεοκλασικισμό. Ρακίνας και
χρήση κυρίως του λόγου, Κορνέιγ (σπουδαίοι Γάλλοι
αλλά και της μουσικής και δραματουργοί του 17ου αι-
του χορού. Το θέατρο μπο- ώνα) ξαναζωντανεύουν τις
ρεί να έχει διάφορες μορ- παλιές γνώριμες Ηλέκτρα,
φές, όπως είναι ο μονόλο- Αντιγόνη, Φαίδρα, Ανδρο-
γος, η όπερα, το μπαλέτο, μάχη, μέσα από νέα έργα
η παντομίμα κ.ά. με περισσότερα πρόσωπα,
Οι πρώτες μορφές του θεά- πιο σύνθετη πλοκή και διαν-
τρου σε όλη τη διάρκεια της θισμένα με ερωτικά πάθη. 31
ελληνικής αρχαιότητας ήταν Η εποχή βλέπετε απαιτού-
η τραγωδία, η κωμωδία και σε περίπλοκες ιστορίες με
το σατυρικό δράμα. Στο χαμένα παιδιά, ερωτευμένα
αρχαίο ελληνικό θέατρο αδέλφια, πάθη και έρωτες.
πρωταγωνιστούσαν μονά- Επίσης, η εποχή απαιτούσε
χα άντρες και ακόμη και σε πιο εξευγενισμένους ήρω-
γυναικείους ρόλους ντύνο- ες, όχι τόσο τραγικούς,
νταν οι ίδιοι γυναίκες. που εν αγνοία τους εμπλέ-
Αισχύλος, Σοφοκλής, κονταν σε ιστορίες παθών
Ευρυπίδης, Αριστοφάνης ενώ ταυτόχρονα είχαν την
οι πρώτοι δημιουργοί που απόλυτη ευθύνη των πρά-
έδωσαν υλικό για πολ- ξεων τους και τιμωρούνταν
λούς αιώνες μετά, έως και για τις επιλογές τους, αφού
σήμερα. Τους χάσαμε για δεν υπήρχε πλέον η έντονη
κάποιους αιώνες όταν το παρέμβαση ενός ανώτερου
ευρωπαϊκό θέατρο εξυπη- Θεού.
ρετούσε καθαρά θρησκευ- Ο Νεοκλασικισμός με τους
τικούς σκοπούς και είχε αυστηρούς κανόνες ενό-
μεταλλαχθεί σε θρησκευ- τητας τόπου και χρόνου
τικό δράμα (βλ. «Η Θυσία (η ιστορία έπρεπε να ανα-
του Αβραάμ» άγνωστου πτύσσεται σε ένα και μόνο
συγγραφέα, «Ευγένα» του χώρο μέσα σε 24 ώρες),
Θ. Μοντσελέζε). Σε μια τους «ευγενικούς» ήρωες
εποχή επιβολής του καθολι- και τη γραφή σε «έμμετρο