Page 61 - mag_30
P. 61
Μου φτάνει που ξέρω να διαβάζω, γιατί έτσι μαθαίνω αυτά που δεν ξέρω,
ενώ όταν γράφεις, γράφεις μόνο αυτά που ξέρεις ήδη.
Umberto Eco
Ο ΑΧΡΩΜΟΣ ΤΣΟΥΚΟΥΡΟΥ ΤΑΖΑΚΙ
ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ
ΧΑΡΟΥΚΙ ΜΟΥΡΑΚΑΜΙ
Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, 2014
Ο Τσουκούρου, ένας τριανταεξάχρονος σχεδιαστής σιδηροδρο-
μικών σταθμών, που το όνομά του σημαίνει «φτιάχνω» ή «χτί-
ζω» –όχι όμως «δημιουργώ»–, πιστεύει πως διάγει βίο άχρωμο,
χωρίς ίχνος προσωπικότητας. Στα είκοσί του απορρίπτεται, για
άγνωστους λόγους και με συνοπτικές διαδικασίες, από την εξιδα-
νικευμένη παρέα του: δυο αγόρια και δυο κορίτσια, με ονόματα
που παραπέμπουν αντίστοιχα σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα.
Ο «άχρωμος» Τσουκούρου αποδέχεται την απόρριψη σιωπηρά, φτάνει λόγω του συναισθη-
ματικού σοκ στα πρόθυρα του θανάτου και τελικά επανέρχεται στην κανονική ζωή του χωρίς
να έχει ουσιαστικά συνέλθει. Ώσπου μετά από δεκαέξι χρόνια, η Σάρα, μια γυναίκα που τον
ενδιαφέρει σοβαρά, διαβλέπει το συναισθηματικό του μπλοκάρισμα, θέτει το δάχτυλο επί τον
τύπον των ήλων και τον ωθεί στο αυτονόητο: να επιδιώξει, έστω και εκ των υστέρων, μια εκ
βαθέων επαφή με την «πολύχρωμη» παρέα του για να φωτίσει τις λεπτομέρειες του παραχω-
μένου ψυχικού τραύματός του, να κατανοήσει τα αίτια και να χειριστεί την πραγματικότητα με
τρόπο λυτρωτικό για τον ίδιο και για τη μεταξύ τους σχέση.
Ο κορυφαίος Χαρούκι Μουρακάμι αποτυπώνει με μαεστρία στο χαρτί την αξιομνημόνευτη 61
ιστορία ενός νεαρού άντρα που τον στοιχειώνει μια τεράστια απώλεια. Μια ιστορία για όνειρα
και εφιάλτες, για τα ταξίδια στο παρελθόν που είναι απαραίτητα για να θεραπευτεί το παρόν.
για τέσσερεις ακόμα εβδομάδες, ώσπου να διού και του πειραματισμού, θα 'πρεπε ίσως
ολοκληρωθεί το μυθιστόρημα με τον Βενέζη να πλησιάσουμε κι εμείς το «Μυθιστόρημα
(2 Μαρτίου - 26 Απριλίου). Ακολούθησε πα- των Τεσσάρων».
νελλήνιος διαγωνισμός για τον «οριστικό»
τίτλο του μυθιστορήματος, που θα διάλεγαν
ανάμεσα στους προτεινόμενους οι συγγρα-
φείς (στο διαγωνισμό συμμετείχαν 4.208!
αναγνώστες).
Διαβάζοντας σήμερα «Το Μυθιστόρημα των
Τεσσάρων» δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις ιδι-
ότυπες αυτές συνθήκες κάτω από τις οποίες
γράφτηκε και παρουσιάστηκε. Οι συνθήκες
αυτές εξηγούν την όλη δομή του, τον απο-
σπασματικό του χαρακτήρα· εξηγούν όμως
επίσης και το κέφι που το διαπνέει, την επι-
νόηση περίπλοκων καταστάσεων και μυ-
στηρίων - όχι τόσο, υποψιάζεται κανείς, για
να κινηθεί το ενδιαφέρον των αναγνωστών,
όσο κυρίως για να δούμε πώς θα ξεμπλέξει
από τις κακοτοπιές ο φίλος συγγραφέας που
ακολουθεί. Με το πνεύμα αυτό, του παιχνι-