Page 90 - mag_80
P. 90

(The SevenTh Seal)



                                        ClassY    movies



            (The SevenTh Seal)








































               Το  θέμα  της  παρτίδας  του σκακιού,                 κές φιγούρες που σέρνουν μαζί τους
               ανήκει στη μεσαιωνική εικονογρά-                      σε ένα θλιβερό χορό τους ζωντανούς.
   90          φηση. Ο ίδιος ο Μπέργκμαν αναφέρει                    Σε αυτές τις απεικονίσεις, είναι χαρα-

               ότι εμπνεύστηκε από έναν πίνακα του                   κτηριστική η αδιαφορία του θανάτου
               15ου αι., ζωγραφισμένου από τον Αλ-                   προς την ανθρώπινη ιεραρχία, βλέπει

               μπέρτους Πίκτορ, όπου εικονίζεται ο                   κανείς για παράδειγμα, ιερωμένους σε
               θάνατος να παίζει μια παρτίδα σκάκι.                  τυχαία σειρά να περπατούν πίσω από
               Το παιχνίδι, μπορεί να είναι μια αλλη-                τους νεκρούς. Η πρώτη φορά που πα-

               γορία πάνω την κατάσταση του Μπλοκ:                   ρακολουθούμε τις σκέψεις του Μπλοκ,
               δύο δυνάμεις αντιπαρατίθενται και ο                   είναι τη στιγμή της εξομολόγησης που

               ανταγωνισμός τους συμβολίζεται από                    κάνει στον ιερέα, που συμπίπτει με το
               την αντίθεση του άσπρου και του μαύ-                  πρόσωπο του Θανάτου: “η καρδιά μου
               ρου που ακολουθεί και την αισθητική                   είναι άδεια”. Η σταυροφορία τον έκανε

               της  ταινίας. Στο θάνατο  ανήκουν  τα                 να χάσει την πίστη του στο Δημιουρ-
               μαύρα πιόνια αλλά και το μαύρο πλάνο                  γό-μάλλον όμως περισσότερο την πί-

               όταν αυτός πλησιάζει τον ιππότη ξετυ-                 στη  του  στο  δημιούργημά του-, είναι
               λίγοντας την κάπα του. Ο ιστορικός και                η φρικαλεότητα των ανθρώπινων έρ-
               αισθητικός περίγυρος που επέλεξε ο                    γων, που τον κάνει να αμφιβάλλει για

               σκηνοθέτης κυριαρχείται από το θέμα                   τη  θεϊκή  αγαθότητα.  Τότε  είναι  που  ο
               του Μακάβριου Χορού, ένα ζωγραφι-                     Θάνατος αναρωτιέται: γιατί ένας άν-
               κό μοτίβο του 14ου αι. που είναι και η                θρωπος αηδιασμένος από τη ζωή, θέ-

               βάση της ταινίας: σε αυτόν απεικονίζο-                λει να την παρατείνει παίζοντας αυτήν
               νται φαντάσματα και άλλες αλληγορι-                   την παρτίδα σκάκι; Μα για δύο λόγους:
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95