Page 90 - mag_80
P. 90
(The SevenTh Seal)
ClassY movies
(The SevenTh Seal)
Το θέμα της παρτίδας του σκακιού, κές φιγούρες που σέρνουν μαζί τους
ανήκει στη μεσαιωνική εικονογρά- σε ένα θλιβερό χορό τους ζωντανούς.
90 φηση. Ο ίδιος ο Μπέργκμαν αναφέρει Σε αυτές τις απεικονίσεις, είναι χαρα-
ότι εμπνεύστηκε από έναν πίνακα του κτηριστική η αδιαφορία του θανάτου
15ου αι., ζωγραφισμένου από τον Αλ- προς την ανθρώπινη ιεραρχία, βλέπει
μπέρτους Πίκτορ, όπου εικονίζεται ο κανείς για παράδειγμα, ιερωμένους σε
θάνατος να παίζει μια παρτίδα σκάκι. τυχαία σειρά να περπατούν πίσω από
Το παιχνίδι, μπορεί να είναι μια αλλη- τους νεκρούς. Η πρώτη φορά που πα-
γορία πάνω την κατάσταση του Μπλοκ: ρακολουθούμε τις σκέψεις του Μπλοκ,
δύο δυνάμεις αντιπαρατίθενται και ο είναι τη στιγμή της εξομολόγησης που
ανταγωνισμός τους συμβολίζεται από κάνει στον ιερέα, που συμπίπτει με το
την αντίθεση του άσπρου και του μαύ- πρόσωπο του Θανάτου: “η καρδιά μου
ρου που ακολουθεί και την αισθητική είναι άδεια”. Η σταυροφορία τον έκανε
της ταινίας. Στο θάνατο ανήκουν τα να χάσει την πίστη του στο Δημιουρ-
μαύρα πιόνια αλλά και το μαύρο πλάνο γό-μάλλον όμως περισσότερο την πί-
όταν αυτός πλησιάζει τον ιππότη ξετυ- στη του στο δημιούργημά του-, είναι
λίγοντας την κάπα του. Ο ιστορικός και η φρικαλεότητα των ανθρώπινων έρ-
αισθητικός περίγυρος που επέλεξε ο γων, που τον κάνει να αμφιβάλλει για
σκηνοθέτης κυριαρχείται από το θέμα τη θεϊκή αγαθότητα. Τότε είναι που ο
του Μακάβριου Χορού, ένα ζωγραφι- Θάνατος αναρωτιέται: γιατί ένας άν-
κό μοτίβο του 14ου αι. που είναι και η θρωπος αηδιασμένος από τη ζωή, θέ-
βάση της ταινίας: σε αυτόν απεικονίζο- λει να την παρατείνει παίζοντας αυτήν
νται φαντάσματα και άλλες αλληγορι- την παρτίδα σκάκι; Μα για δύο λόγους: