Page 92 - mag_80
P. 92

ClassY    movies





             (The SevenTh Seal)





               στη σκληρότητα, τη δυστυχία και την                   τόσο επικριτικός με τη θρησκεία και τα
               αρρώστια που πλήττουν τον κόσμο. Η                    παράγωγά της μοιάζει εδώ, να δικαιο-

               τέχνη στην ταινία, μοιάζει να είναι η δι-             λογεί την αναζήτηση της άυλης οντότη-
               αφυγή και να παρηγορεί από την ωμή                    τας, αψηφώντας την ανυπαρξία απτών

               πραγματικότητα. Ο ιππότης χαμογελάει                  αποδείξεων. Στην Έβδομη Σφραγίδα, η
               ακούγοντας το μουσικό, γιατί έχει ήδη                 αγωνία αυτή, κάνει το άτομο δυστυχι-

               σκεφτεί πώς θα ξεγελάσει το Θάνατο                    σμένο. Και είναι εδώ, το μεγαλείο του
               για να δώσει ένα νόημα στην επίγεια                   ρομαντισμού του Μπλοκ, που επιμένει
               ζωή του. Ο Μπλοκ θα προσπαθήσει                       να του αποκαλυφθεί η αλήθεια, σε πεί-

               μέσα από τη θυσία να βρει το λόγο της                 σμα των μαρτυρίων που αυτή του επι-
               ύπαρξής του στη γη. Όσο για την αθε-                  φέρει. Η μοναξιά ενός φιλόσοφου, που

               ΐα, αυτή ενσαρκώνεται στο πρόσωπο                     ορθώνεται εμπρός στο παράλογο του
               του κωμικού και αμοραλιστή Τζονς,                     κόσμου που τον περιβάλλει, ενώ γύρω

               του ιπποκόμου του Μπλοκ. Μιλάει για                   του προσπαθούν με γελοίες παρελά-
               τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο: “ορί-                 σεις, να τον αποσπάσουν, να συσκο-

   92          στε ο ιπποκόμος Τζονς. Σαρκάζει το                    τίσουν την αναζήτησή του, για να μην
               Θεό και τον εαυτό του, χαμογελάει στα                 σκέφτεται,  για  να  είναι  ευτυχισμένος
               κορίτσια, σκοτίζεται για την κόλαση. Ο                αγνοώντας τη ζοφερή πραγματικότη-

               κόσμος του δεν υπάρχει παρά για αυ-                   τα. Ειδικό Βραβείο της επιτροπής, στις
               τόν”. Αν ο ιππότης βάζει τη ζωή του στο               Κάννες το 1957, ένα εμβληματικό φιλμ,

               προσκήνιο, αυτός την παίζει στα ζάρια.                με ακόμη πιο εμβληματικές σκηνές: η
               Το παιχνίδι γίνεται για αυτόν ο τρόπος                περίφημη παρτίδα του σκακιού ανά-

               για να αποφύγει το μεταφυσικό ερώ-                    μεσα στον ιππότη και το Θάνατο στην
               τημα. Δεν είναι μόνο η επουράνια Βα-                  έρημη παραλία, γράφτηκε στο συλλο-

               σιλεία που δεν έχει νόημα για αυτόν,                  γικό ασυνείδητο των απανταχού σινε-
               αλλά και η ίδια η ανθρώπινη ύπαρξη.                   φίλ, μαζί με την εικόνα του Μαστρο-
               (Χωρίς την πίστη ή την αναζήτησή της,                 γιάννι και της Έκμπεργκ στη Φοντάνα

               η λύση είναι ο κυνισμός). Μέχρι το τέ-                ντι Τρέβι στο Οκτώμισυ, ή τη σκηνή του
               λος, ο ιππότης δεν θα βρει την απάντη-                μαχαιρώματος της Τζάνετ Λι στο μπά-

               ση για την ύπαρξη του Θεού. Ο ίδιος ο                 νιο, υπό τους ήχους της στριγγής μου-
               Θάνατος, δεν μπορεί να τον διαφωτί-                   σικής, στο Ψυχώ.

               σει. Αλλά ο Θεός, “οφείλει” να υπάρχει
               (γιατί ίσως, η ανυπαρξία του θα ήταν

               στερημένη από ηθική). Η μεταφυσική
               σύνδεση με το θείο όμως θα παραμεί-
               νει μια ψευδαίσθηση. Ο Μπέργκμαν,
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97