Page 79 - mag_37
P. 79
ΒΙΒλΙΟΠΑΡΟυσΙΑσΕΙσ
ροΜΠΕρΤο άρλΤ ΧΕνρυ ΤΖΕηΜς
Οι 7 τρέλΟι Η γΟΗτέια Ορισμένών
παλιών ρΟυΧών
Μέσα του αιμορ-
ραγούσε. Όλη
του η θλίψη, που
δεν τη συγκρα-
τούσε πια, ξεχυ-
νόταν προς τον
ορίζοντα, που
μετά βίας δια-
κρινόταν ανάμε-
σα στα σύρματα
και τους τρολέ-
δες των τραμ·
ξαφνικά ένιωσε
ότι βάδιζε πάνω
στην ίδια του την απόγνωση, σαν σε κάποιο χαλί. Τα φανταστικά διηγήματα που περιέχονται
Όπως ακριβώς συμβαίνει με τα άλογα που, ξεκοι- σε αυτό τον τόμο με τους τίτλους η γοη-
λιασμένα από έναν ταύρο, τυλίγονται στα ίδια τους τεία ορισμένων παλιών ρούχων και Οι φί-
τα σπλάχνα, έτσι κι εκείνος σε κάθε βήμα που έκα- λοι των φίλων έχουν γραφτεί στα 1868 και 79
νε έμενε δίχως αίμα στα πνευμόνια. Ανάσαινε αργά 1869, αντίστοιχα, δηλαδή πριν και μετά το
και απελπιζόταν ότι δε θα έφτανε ποτέ. Πού; Δεν είχε σπουδαίο Στρίψιμο της βίδας. Πρόκειται για
ιδέα. δύο κείμενα στα οποία, παρ’ όλη τη χρονι-
Ποιος είναι τελικά ο ήρωας του Αρλτ; «Τελειωμένος» κή απόσταση μεταξύ τους και τη διαφορε-
loser ή τυχοδιώκτης που το λέει η καρδιά του; ημι- τικότητα στην υπόθεση, συνυπάρχουν το
παράνομος, υπεξαιρέτης και υποψήφιος δολοφόνος ερωτικό και το φανταστικό στοιχείο. Και στα
ή μάρτυρας, αναξιοπαθών φτωχοδιάβολος και εκ- δύο υπάρχει μια πρωταγωνιστική τριάδα,
πεσών άγγελος; Ιδεολόγος επαναστάτης ή εξαγρι- αποτελούμενη από έναν άντρα και δύο γυ-
ωμένος φουκαράς, αποκλεισμένος από το σύστημα; ναίκες, με την αντιζηλία, τον γυναικείο αντα-
Αλλοτριωμένο γρανάζι ενός δαιμόνιου μηχανισμού γωνισμό, την έχθρα, τη φιλία, τον έρωτα και
ή «απελεύθερος» που βαδίζει προς την κάθαρσή το θάνατο να συνθέτουν τον καμβά πάνω
του; στον οποίο εκδηλώνεται ο φανταστικός χα-
Ποιοι είναι οι 7 τρελοί, οι εμβληματικές όσο και γκρο- ρακτήρας των ιστοριών.
τέσκες μορφές μιας πινακοθήκης που απαρτίζεται Ο μεγάλος συγγραφέας πλάθει με πολλή
από αντι-ήρωες; Και ποια είναι η καταχθόνια μυστι- προσοχή τους χαρακτήρες και φροντίζει να
κή οργάνωση που μηχανεύεται ο Αστρολόγος, στην προϊδεάσει το κοινό του ήδη από την αρχή
ίδρυση της οποίας πρωτοστατεί ο κεντρικός ήρωας, των διηγημάτων για το αναπόφευκτο τέλος,
ο Ρέμο Ερδοσάιν; Ποιος ο στόχος και ποιες οι μέθο- που σηματοδοτείται από το στοιχείο του θα-
δοι δράσης της; Αγιάζει, εντέλει, ο σκοπός τα μέσα; νάτου: η κορύφωση δεν είναι τυχαία, αλλά
Σε αυτά και σε άλλα πολλά ερωτήματα απαντάει, επιτελεί μια βασική λειτουργία, που δεν εί-
συχνά από κοινού με τον αναγνώστη, ο Αργεντινός ναι άλλη από την αποκατάσταση των ισορ-
(αλλά κοντοχωριανός μας, ως προς την ιδιοσυγκρα- ροπιών και την απόδοση δικαιοσύνης, την
σία) Ρομπέρτο Αρλτ, σε ένα μυθιστόρημα που, αν και οποία ενδόμυχα αποζητά και περιμένει ο
κλασικό, θα έλεγε κανείς ότι γράφτηκε μόλις χθες. αναγνώστης.
Εκδόσεις ΡΟΕΣ Εκδόσεις ΡΟΕΣ