Page 69 - mag_38
P. 69
του Γιώργου Λίλλη
Μια ανάγνωση του γάργαρα νερά». είναι ταξίδι αντιστροφής ανένταχτου ανθρώπου που
Η σκηνική παρουσία εφαρ- στην παιδική ηλικία και του είναι αδύνατον να προ-
μόζει μεθόδους ανάλυσης την πίστη στο όνειρο. Ένας σαρμοστεί στο κατεστημέ-
αισθημάτων, δεν είναι ψυ- ρομαντικός που ασφυκτιά νο.
χρές αναφορές ή περιγρα- στο περιβάλλον του: «τα ο Büchner θέλει να περπα-
φές. ο Büchner εισβάλει πάντα ήταν υποφερτά όσο τήσει κι αυτός με τα χέρια.
στο ατομικό και συναισθη- υπήρχε φως στη κοιλάδα, Θέλει να πιστέψει σ΄ έναν
ματικό κόσμο του Λέντς όμως κατά το βράδυ τον άλλο επίπεδο, γι΄ αυτό και
τον οποίο νιώθει συγγενή κυρίευε ένας παράξενος ενώνεται με επαναστατικές
με τα δικά του συναισθή- φόβος και ήθελε να τρέξει ομάδες, γι΄ αυτό γράφει
ματα. οι εικόνες που κα- να προλάβει τον ήλιο». Η προκηρύξεις και λυρικά δι-
ταγράφει είναι διαποτισμέ- μοναξιά, η θλίψη, η αίσθη- ηγήματα, είναι ένας τρόπος
νες με έντονο λυρισμό: «το ση της ματαιότητας είναι διεξόδου, που όμως καθώς
φωτεινό πρόσωπο ενός παι- έντονες στις δύο προσωπι- περνά ο καιρός διαπιστώνει
διού που πάνω του έμοιαζε κότητες. Νιώθουν ανέντα- πως η μια έξοδος οδηγεί σε
να αναπαύεται όλο το φως χτοι: «Το σύμπαν γέμι- ένα άλλο αδιέξοδο. ο λαβύ-
και τη μητέρα που καθό- σε πληγές, ένιωσε βαθιά, ρινθος είναι για τον αναρχι- 69
ταν σαν άγγελος πίσω στη ανείπωτη οδύνη». κό νεαρό μια προοπτική να
σκιά», ή το άλλο: «σύν- Πίσω από τον Λέντς κρύ- βρεθεί η σωστή πορεία που
νεφα...ανεβοκατέβαιναν βεται ο πολιτικός εξόριστος οδηγεί τελικά στην απελευ-
ανάμεσα στις ηλιαχτίδες Büchner. ο Λέντς είχε ζη- θέρωση. Όμως αισθάνεται
σαν αργυρά ιπτάμενα φα- τήσει άσυλο στα βουνά της ηττημένος, εγκλωβισμένος,
ντάσματα». Αλσατίας. ο Büchner στο περιθωριοποιημένος.
Είναι ενδιαφέρον από τι Στρασβούργο μετά από Η σκιά του Λέντς είναι
δαιδάλους κινείται ένας ένταλμα συλλήψεως ενα- έντονη πίσω από όλο αυτό
συγγραφέας για να εξε- ντίον του λόγω παράνομης το αγωνιώδες οικοδόμημα
ρευνήσει την ιδιοσυγκρασία επαναστατικής δράσης. Η όπου η γλώσσα αντιτάσσε-
του. ο Λέντς δυσφορεί που νουβέλα του αναλύει τις ται στη πεπατημένη, και
δεν μπορεί να περπατήσει συναισθηματικές διακυ- όπου η ποίηση με το λυρικό
με τα χέρια. Θέλει να ανα- μάνσεις του ποιητή. Δεν δυναμισμό της έρχεται σε
τρέψει το σκηνικό, να γε- κάνει ρεπορτάζ, δεν είναι αντίθεση με το ρεαλισμό.
λοιοποιηθεί ανάμεσα στην περιγραφικός, ειδικεύεται Η ιμπρεσσιονιστική οξύτητα
νομοτέλεια της φύσης που στο να παρουσιάσει όσο της γραφής του Büchner,
βρίσκεται γύρω του. Επι- το δυνατόν πιο αυθεντικά η θαυμαστή αθωότητά του
θυμεί να αντιστρέψει τους την ψυχική διαταραχή του συνάμα με το νευρικό κοφτό
όρους, να οριοθετήσει έναν Λέντς. Με στόχο όμως όχι ύφος φανερώνει όχι προθέ-
δικό του κόσμο όπου όσα για να γνωμοδοτήσει ια- σεις αλλά την αγωνιώδη
φαντάζεται μπορούν να τρικά αίτια, αλλά για να υποσυνείδητη κατοχύρωση
υλοποιηθούν. Το ταξίδι του φανερώσει τον εφιάλτη του