Page 69 - mag_38
P. 69

του Γιώργου Λίλλη









 Μια ανάγνωση του  γάργαρα νερά».                  είναι ταξίδι αντιστροφής            ανένταχτου  ανθρώπου  που



               Η σκηνική παρουσία εφαρ-            στην παιδική ηλικία και             του είναι αδύνατον να προ-
               μόζει μεθόδους ανάλυσης             την πίστη στο όνειρο. Ένας          σαρμοστεί στο κατεστημέ-
               αισθημάτων, δεν είναι ψυ-           ρομαντικός που ασφυκτιά             νο.

               χρές αναφορές ή περιγρα-            στο περιβάλλον του: «τα             ο  Büchner θέλει να περπα-
               φές.  ο  Büchner  εισβάλει          πάντα ήταν υποφερτά όσο             τήσει κι αυτός με τα χέρια.
               στο ατομικό και συναισθη-           υπήρχε φως στη κοιλάδα,             Θέλει να πιστέψει σ΄ έναν

               ματικό  κόσμο του Λέντς             όμως κατά το βράδυ τον              άλλο επίπεδο, γι΄ αυτό και
               τον  οποίο νιώθει συγγενή           κυρίευε ένας παράξενος              ενώνεται με επαναστατικές
               με τα δικά του συναισθή-            φόβος και ήθελε να τρέξει           ομάδες, γι΄ αυτό γράφει
               ματα. οι εικόνες που κα-            να προλάβει τον ήλιο». Η            προκηρύξεις και λυρικά δι-
               ταγράφει είναι διαποτισμέ-          μοναξιά, η θλίψη, η αίσθη-          ηγήματα, είναι ένας τρόπος

               νες με έντονο λυρισμό: «το          ση  της  ματαιότητας  είναι         διεξόδου, που όμως καθώς
               φωτεινό πρόσωπο ενός παι-           έντονες στις δύο προσωπι-           περνά ο καιρός διαπιστώνει
               διού που πάνω του έμοιαζε           κότητες. Νιώθουν ανέντα-            πως η μια έξοδος οδηγεί σε

               να αναπαύεται όλο το φως            χτοι: «Το σύμπαν γέμι-              ένα άλλο αδιέξοδο. ο λαβύ-
               και τη μητέρα που καθό-             σε  πληγές,  ένιωσε  βαθιά,         ρινθος είναι για τον αναρχι-             69
               ταν σαν άγγελος πίσω στη            ανείπωτη οδύνη».                    κό νεαρό μια προοπτική να
               σκιά», ή το άλλο: «σύν-             Πίσω από τον Λέντς κρύ-             βρεθεί η σωστή πορεία που
               νεφα...ανεβοκατέβαιναν              βεται ο πολιτικός εξόριστος         οδηγεί τελικά στην απελευ-

               ανάμεσα στις ηλιαχτίδες             Büchner. ο Λέντς είχε ζη-           θέρωση.  Όμως  αισθάνεται
               σαν αργυρά ιπτάμενα φα-             τήσει άσυλο στα βουνά της           ηττημένος, εγκλωβισμένος,
               ντάσματα».                          Αλσατίας.  ο Büchner στο            περιθωριοποιημένος.

               Είναι  ενδιαφέρον  από τι           Στρασβούργο μετά από                Η  σκιά  του  Λέντς  είναι
               δαιδάλους κινείται ένας             ένταλμα συλλήψεως ενα-              έντονη πίσω από όλο αυτό

               συγγραφέας για να εξε-              ντίον του λόγω παράνομης            το αγωνιώδες οικοδόμημα
               ρευνήσει την ιδιοσυγκρασία          επαναστατικής δράσης.  Η            όπου η γλώσσα αντιτάσσε-
               του. ο Λέντς δυσφορεί που           νουβέλα  του  αναλύει  τις          ται στη πεπατημένη, και

               δεν μπορεί να περπατήσει            συναισθηματικές        διακυ-       όπου η ποίηση με το λυρικό
               με τα χέρια. Θέλει να ανα-          μάνσεις του ποιητή. Δεν             δυναμισμό της έρχεται σε
               τρέψει το σκηνικό, να γε-           κάνει  ρεπορτάζ,  δεν  είναι        αντίθεση με το ρεαλισμό.
               λοιοποιηθεί ανάμεσα στην            περιγραφικός, ειδικεύεται           Η ιμπρεσσιονιστική οξύτητα
               νομοτέλεια της φύσης που            στο να παρουσιάσει όσο              της γραφής του  Büchner,

               βρίσκεται  γύρω του.  Επι-          το δυνατόν πιο αυθεντικά            η θαυμαστή αθωότητά του
               θυμεί να αντιστρέψει τους           την ψυχική διαταραχή του            συνάμα με το νευρικό κοφτό
               όρους, να οριοθετήσει έναν          Λέντς. Με στόχο όμως όχι            ύφος φανερώνει όχι προθέ-

               δικό του κόσμο όπου όσα             για να γνωμοδοτήσει ια-             σεις αλλά την αγωνιώδη
               φαντάζεται μπορούν να               τρικά αίτια, αλλά για να            υποσυνείδητη κατοχύρωση
               υλοποιηθούν. Το ταξίδι του          φανερώσει τον εφιάλτη του
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74