Page 71 - mag_38
P. 71

ΒΙΒλΙΟΠΑΡΟυσΙΑσΕΙσ


               MUSSET                                                     HEGEL

               Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ                                              ΟΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΠΕΡΙ

               ΕΝΟΣ ΤΕΚΝΟΥ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ                                      ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ


                                                  Η Eξομολόγηση
                                                  ενός τέκνου του
                                                  αιώνα (1836), το
                                                  πιο γνωστό έργο
                                                  του Αλφρέ ντε
                                                  Μυσσέ, αποτε-
                                                  λεί μυθοπλαστι-
                                                  κή μεταφορά και
                                                  αφηγηματική
                                                  αποκρυστάλ-
                                                  λωση της πο-
                                                  λυτάραχης αλλά
                                                  σύντομης ερω-
                                                  τικής    σχέσης
                                                  του με τη μεγα-
                                                  λύτερή του Γε-
                                                  ωργία     Σάνδη.        «Ο Θεός είναι πνεύμα και, ως πνεύμα, είναι
               Εξομολογητικό μυθιστόρημα ή μυθιστορηματική                για το πνεύμα […] Η εξύψωση συνεπώς του
               αυτοβιογραφία, το έργο αυτό διακρίνεται για την            νοούντος πνεύματος σ’ αυτό που αποτελεί
               ένταση των συναισθημάτων, το διαρκές παιχνίδι              το ίδιο το ύψιστο νόημα, δηλαδή στον Θεό,             71
               μεταξύ αλήθειας και ψέματος, την αναζήτηση ενός            είναι αυτό που θέλουμε εδώ να εξετάσουμε
               άπιαστου ερωτικού ιδεώδους και τη διαρκή απο-              […] Η εν λόγω εξύψωση, περαιτέρω, έχει
               γοήτευση του ήρωά του – άρρηκτα συνυφασμένη                το θεμέλιό της στην ίδια τη φύση του πνεύ-
               με την απομάγευση μιας ολόκληρης γενιάς, που
               παραπαίει μετά την πτώση του Ναπολέοντα, χωρίς             ματός μας, είναι αναγκαία γι’ αυτό».
               ιδανικά και αξίες, με κυρίαρχο χαρακτηριστικό της
               την ιστορική «αρρώστια του αιώνα».                         Στις παραδόσεις για τις αποδείξεις περί της
               Πρωταγωνιστής είναι ο Οκτάβ, ο οποίος, έχοντας             ύπαρξης του Θεού, ο Χέγκελ παρουσιάζει
               απατηθεί από την πρώτη του ερωμένη και έχοντας             όντως τις αποδείξεις αυτές ως την εξύψω-
               περάσει χρόνια στην κραιπάλη και τον έκφυλο βίο,           ση του ανθρώπινου πνεύματος στον Θεό. Η
               έχει γίνει σκεπτικιστής και καχύποπτος στο θέμα            εξέτασή τους δεν είναι κατά κανέναν τρόπο
               του έρωτα. Μετά το θάνατο του πατέρα του αποσύ-            ιστορική, αλλά συνιστά αυστηρά συστημα-
               ρεται στη μοναξιά της εξοχής και εκεί γνωρίζει την         τική κατανόησή τους με τους όρους της δι-
               Μπριζίτ, μια γυναίκα ευαίσθητη, μεγαλύτερή του,            κής του φιλοσοφίας. Ο μεγάλος Ιδεαλιστής
               που ζει αποτραβηγμένη και αφοσιωμένη στις αγα-             φιλόσοφος καταδεικνύει ότι οι αποδείξεις
               θοεργίες και την κοινωνική προσφορά. Γεννιέται             συνδέονται με συγκεκριμένες λογικές κα-
               ένας δυνατός έρωτας αλλά, μετά από μια σύντομη             τηγορίες, συνιστούν δε συνάμα απόδειξη
               περίοδο ευτυχίας, ο Οκτάβ, αδυνατώντας να πιστέ-           της ενότητας του θεϊκού και του ανθρώ-
               ψει στην ειλικρινή αγάπη, αρχίζει να αμφιβάλλει για        πινου πνεύματος. Ιδιαίτερα η καλούμενη
               την Μπριζίτ, να την υποπτεύεται και να τη βασανίζει
               λεκτικά και ψυχικά…                                        «οντολογική» απόδειξη εκφράζει, κατά τον
               Εξάρσεις, απογοητεύσεις, μελαγχολία, παραφορά:             Χέγκελ, ακριβώς την ουσία της φιλοσοφίας,
               συναισθήματα πίσω από τα οποία κρύβεται η αρ-              την οποία ο ίδιος κατανοεί ως αντανάκλαση
               ρώστια μιας ολόκληρης γενιάς και του εκπροσώ-              του θεϊκού πνεύματος εντός του ανθρώπι-
               που της Οκτάβ, την ψυχή του οποίου έχουν δηλη-             νου.
               τηριάσει οι κραιπάλες, το αλκοόλ, το αίσθημα της
               ματαιότητας.

               Εκδόσεις PRiNTA                                            Εκδόσεις ΡοεΣ
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76