Page 79 - mag_47
P. 79

της Κατερίνας Τζαβάρα











               Η  λογοτεχνία για παιδιά  παρουσιάζει                 το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή
               τα τελευταία δεκαπέντε περίπου χρόνια                 εδραίωση μιας φιλικής σχέσης  με το λο-

               θεαματική εξέλιξη στον ελλαδικό χώρο.                 γοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση προωθεί
               Αν εξαιρέσουμε τα τελευταία δύο-τρία                  την ανάπτυξη της  κριτικής και δημιουργι-
               χρόνια που οι εκδόσεις στο παιδικό                    κής τους σκέψης, τα βοηθά να ωριμάσουν
               βιβλίο έχουν περιοριστεί λόγω της γε-                 συναισθηματικά   να δραστηριοποιήσουν

               νικότερης οικονομικής δυσπραγίας, η                   τη φαντασία  και την εφευρετικότητά τους,
               βιβλιο-παραγωγή για παιδιά παρουσι-                   να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο και να εξε-

               άζει ανοδική τάση με όλο και περισ-                   λίξουν την γλωσσική τους έκφραση με έμ-
               σότερους εκδότες να εμπιστεύονται σε                  μεσο και βιωματικό τρόπο.
               νέους, υψηλής αισθητικής, καλλιτέχνες                 Σήμερα, το σχολείο είναι ο ιδανικός χώρος
               την εικονογράφηση των βιβλίων τους.                   για να πραγματοποιηθούν δραστηριότητες

               Αυτή η πρακτική, σε συνδυασμό και με                  που έχουν ως επίκεντρο ενδιαφέροντος
               τα σύγχρονα κείμενα των συγγραφέων,                   το βιβλίο και την δημιουργική αξιοποίη-

               που  εμπνέονται  όλο  και περισσότερο                 σή του. Χρειάζονται, βέβαια, όλα εκείνα
               από κοινωνικούς προβληματισμούς εκ-                   τα στοιχεία και οι άνθρωποι που θα συ-
               φρασμένους με πρωτότυπο τρόπο και                     μπράξουν για να γίνει ελκυστική η επαφή                    79
               άρτια λογοτεχνική γραφή, έχει σαν                     του παιδιού με το βιβλίο.  Οι παιδαγωγοί

               αποτέλεσμα την ποιοτική αναβάθμιση                    προσχολικής ηλικίας διαθέτουν καλύτερη
               του παιδικού βιβλίου.                                 κατάρτιση  σε  θέματα  που  αφορούν  στην

               Η ανάγνωση ως δεξιότητα αποκτάται τυπι-               εξοικείωση και τη δημιουργική ενασχόλη-
               κά στο σχολείο, όμως οι βάσεις μπορούν                ση των μαθητών/τριών με το λογοτεχνικό
               να τεθούν στο οικογενειακό περιβάλλον.                βιβλίο. Η ανάγνωση/αφήγηση ιστοριών
               Όσο καλύτερες οι πρώιμες αναγνωστικές                 και η πρωτότυπη, καλλιτεχνική αξιοποίη-

               εμπειρίες στην οικογένεια και στο σχολείο,            σή τους αποτελεί μέρος της καθημερινότη-
               τόσο μεγαλύτερη η αναγνωστική επίδοση                 τας των δράσεων στην τάξη ή και έξω από

               του παιδιού. Σκοπός της φιλαναγνωσίας εί-             αυτήν. Αντίθετα, στο δημοτικό απαιτείται ο
               ναι η εξοικείωση των μικρών παιδιών με                καθορισμός ειδικής ώρας φιλαναγνωσίας
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84