Page 65 - mag_54
P. 65
της Ειρήνης Μανδηλαρά
Η ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΝδΗΛΑΡΑ l
ΜΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤO... Το «Pape Satan Aleppe: Το χρονικό χρησιμοποιηθούν για την οποιαδήπο-
μιας ρευστής κοινωνίας» είναι το τελευ-
τε ζαβολιά», βρήκε το στίχο αυτό πολύ
ΧΡΟΝΙΚΑ ταίο βιβλίο που έγραψε ο Ουμπέρτο Έκο βολικό για τίτλο του βιβλίου του!
και κυκλοφόρησε εσπευσμένα στις αρ-
Ο «ζαβολιάρης» Έκο έκλεισε στις 500
χές του 2016 λίγο μετά το θάνατο του
σελίδες (Ελληνική έκδοση) του πονή-
ΜΙΑΣ μεγάλου συγγραφέα και φιλοσόφου. ματός του τα πρόσωπα και τα πράγμα-
τα που συνιστούν τη ρευστή κοινωνία
Τα βιβλιοπωλεία όλου του κόσμου το
μας, όπου μερικές φορές το μη νόημα
φιλοξένησαν στις προθήκες τους με τη
ΡΕΥΣΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ συγκινητική πλην λιτή επιγραφή «Addio φαίνεται να κατατροπώνει τη λογική,
Capitano». Αντίο Καπετάνιε…
με ανεπανάληπτα βεβαίως κωμικά απο-
Ο πολυπράγμων καθηγητής της Σημει- τελέσματα, αλλά με συνέπειες όχι ιδι-
PAPE SATAN ALEPPE ωτικής Ουμπέρτο Έκο μας γοήτευε τις αίτερα καθησυχαστικές. Σύγχυση, απο-
σύνδεση, κατακλυσμός από συνήθειες
τελευταίες δεκαετίες με τις ενδελεχείς
μελέτες του, τη θαυμάσια πεζογραφία που συχνά αποτελούν απλώς κοινούς
ΟΥΜΠΕΡΤΟ ΕΚΟ του και τις πρωτότυπες, χιουμοριστικο- τόπους και τρόπους.
EΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυνικές φιλοσοφικές του αναλύσεις. Το βιβλίο χωρίζεται σε δεκαπέντε ενό-
Το παρόν βιβλίο πρόκειται ουσιαστικά τητες με απλούς ή πιο ευφάνταστους 65
για μία ανθολογία με όλα τα κείμενα του τίτλους όπως «με το βήμα του κάβου-
διάσημου διανοητή, που ο ίδιος συνέ- ρα», «το φαίνεσθαι», «on line», «διάφο-
γραψε τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια ρες μορφές ρατσισμού», «οι γέροι και
ως τακτικός συνεργάτης του εβδομαδι- οι νέοι». Κάθε ενότητα περιλαμβάνει
αίου περιοδικού L’Espresso. αρκετά άρθρα του χρονολογημένα κατ’
Στην 7η ωδή της «Κόλασης» του Δάντη έτος και με τις απαραίτητες, επεξηγημα-
ο Πλούτωνας με τη σιγανή, τσιριχτή τικές σημειώσεις. Εδώ βρίσκουμε τα
του φωνή αναφωνεί το διφορούμενο πιο οικεία πρόσωπα αυτής της κοινωνί-
μεταφραστικά κι ερμηνευτικά "Pape ας: τα προσωπεία της πολιτικής, τις εμ-
Satan, Pape Satan, Aleppe!" Ο Γιώρ- μονές των ΜΜΕ για ακροαματικότητες
γος Σεφέρης στο περιοδικό «Εποχές» που όλα (ή σχεδόν όλα) δείχνουν να
τεύχος Νοεμβρίου του 1966 στο άρ- συμμερίζονται, τη συμβίωση με τα κινη-
θρο του αφιέρωμα για τα «700 χρό- τά μας τηλέφωνα, την αγένεια. Και φυ-
νια του Δάντη» αφήνει αμετάφραστη σικά, πολλά άλλα που ο Ουμπέρτο Έκο
τη Δάντειο αυτή κραυγή, η οποία ίσως αφηγούνταν τακτικά στη στήλη του La
να αναφέρεται στο «Πρίγκιπα Σατανά» bustina di Minerva. Κρίση των ιδεολο-
τον οποίο με τη κάθοδο του ο ποιητής γιών, κρίση των κομμάτων, ξέφρενος
στη Κόλαση κλήθηκε να αντιμετωπί- ατομικισμός. Αυτός είναι ο χώρος στον
σει(;) Ο Έκο στην εισαγωγή του έργου, οποίο κινούμαστε∙ μια ρευστή κοινω-
μας εξομολογείται ανερυθρίαστα πως, νία, όπου δεν είναι πάντα εύκολο να
«από τη στιγμή που οι ιδέες μπορούν να βρεθεί ο πολικός αστέρας της ,παρόλο