Page 24 - mag_57
P. 24
από τις εκδόσεις
ΒΙΒΛΙοπΑρουσΙΑσεΙσ
ΡΟΕΣ
ΟΡΑΣΙΟ ΚΙΡΟΓΑ ΣΝΙΤΣΛΕΡ Α. ΣΤΕΦΑΝ ΤΣΒΑΪΧ
ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΕΡΩΤΑ, Ο ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ ΦΟΒΟΣ
ΤΡΕΛΑΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΓΚΟΥΣΤΛ Ο φόβος, ως αποτέλεσμα
Φόνοι, αναπάντεχοι θάνατοι, Ο νεαρός ανθυπολοχαγός συζυγικής απιστίας. Οι δια-
24 μοιραίες συμπτώσεις, νοσηροί Γκουστλ, περήφανο μέλος του βαθμίσεις της έντασής του,
και ματαιωμένοι έρωτες, παρά- τιμημένου αυτοκρατορικού από την ανατριχίλα μέχρι τον
ξενες ασθένειες, παραισθήσεις στρατού της αψβουργικής Αυ- πανικό. Το φάσμα των συναι-
και παραληρήματα, φρίκη μπρο- στροουγγαρίας, παρακολου- σθημάτων που τον συνοδεύ-
στά στο αναπόδραστο, κίνδυ- θεί ένα κονσέρτο στο οποίο ουν, από την ηδονή μέχρι την
νοι που παραμονεύουν στην πλήττει αφόρητα. Η συνέχεια επιθυμία του θανάτου.
πεδιάδα, στο παρθένο δάσος της βραδιάς, όμως, του επιφυ-
αλλά και στα πιο καλοβαλμένα λάσσει μια έκπληξη που φαί- Η ακτινογραφία του κοινωνι-
σπίτια, συνθέτουν το ιδιότυπο νεται ικανή να του αλλάξει τη κού σώματος που τον εκτρέ-
όσο και συναρπαστικό σύμπαν ζωή. Ή ίσως και όχι… φει, της μεγαλοαστικής τάξης.
του θεμελιωτή του ισπανοαμε- Με ρεαλιστική ψυχολογική
ρικάνικου διηγήματος Οράσιο Ο Ανθυπολοχαγός Γκουστλ, περιγραφή, με διεισδυτική
Κιρόγα (1878-1937), του Πόε γραμμένος το 1900, θεωρεί- κοινωνική ανάλυση και αμεί-
της Λατινικής Αμερικής, όπως ται ένα από τα σημαντικότερα ωτη δραματική ένταση, ο Στέ-
εύλογα χαρακτηρίζεται, ο οποί- έργα του βιεννέζικου μοντερ- φαν Τσβάιχ παρατηρεί και
ος συνδυάζει με μοναδικό τρό- νισμού. Η λεπτοδουλεμένη ανατέμνει το φόβο: το ατομι-
πο το ύφος και τη θεματολογία αυτή νουβέλα του Σνίτσλερ, κό βίωμα και τις κοινωνικές
του Αμερικανού μετρ του τρό- στην οποία χρησιμοποιείται, συνιστώσες του.
μου, του Μωπασσάν και του για πρώτη φορά στα γερμανι-
Κίπλινγκ κά γράμματα, η αφηγηματική
τεχνική του εσωτερικού μονο-
λόγου, προκάλεσε σκάνδαλο
την εποχή τού fin-de-siècle
και οδήγησε στην απόταξη του
συγγραφέα της από τον αυ-
στροουγγρικό στρατό.