Page 65 - mag_63
P. 65
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΓΙΑννΑΚΟΠΟυΛΟΣ
τΟ 24ΩΡΟ ενΟΣ ΑνΑΓνΩΣτη
Εκδόσεις ΠΟΛΙΣ
Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης και ποιο το ιδα- ΑννΑ ΙΟΡΔΑνΙΔΟυ
νικό βιβλιοπωλείο; Πώς γίνεται κάποιος να αφήνει εΙνΑΙ ΛΑΘΟΣ η Δεν εΙνΑΙ;
μισοδιαβασμένα τα πιο αγαπημένα του βιβλία ή να Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
τα διαβάζει από το τέλος προς την αρχή; Υπάρχει
ιδανικό μέρος για διάβασμα; Ποιο βιβλίο ενδεί- Ένα ακόμα βιβλίο για το σωστό και το λά-
κνυται για κάθε τοποθεσία; Υπάρχουν άραγε βιβλία θος; Όχι. Ένα διαφορετικό βιβλίο για το
που είναι προτιμότερο να διαβαστούν με άκοπες σωστό και το λάθος, που περιλαμβάνει
τις σελίδες τους; Πόσους τόμους περιέχει μια ιδα- απαντήσεις σε απορίες αλλά και σχόλια σε
νική βιβλιοθήκη και ποιος είναι ο τέλειος τρόπος 65
να τους ταξινομήσεις μέσα σε αυτήν; Πώς αναγνω- αυθεντικά κείμενα (λογοτεχνικά, δημοσι-
ρίζουμε έναν αληθινό βιβλιόφιλο και τι είδους άν- ογραφικά κ.ά.), σε καταγεγραμμένα προ-
θρωποι είναι όσοι δανείζουν βιβλία; Είναι καλύτε- βληματικά σημεία που αφορούν τη γραφή
ρο να διαβάζεις γυμνός ή να διαβάζεις ξυπόλυτος; των νεοελληνικών λέξεων, τον τονισμό,
Τι κάνουν οι ντετέκτιβ στα αστυνομικά μυθιστορή- τον συλλαβισμό, την κλίση, τον σχηματι-
ματα όταν δεν κάνουν έρευνες; Και σε τι διαφέρει, σμό, τη σημασία, τη σύνταξη, τη στίξη. Οι
τελικά, ένας βιβλιόφιλος από έναν βιβλιοφάγο και απαντήσεις και τα σχόλια παραπέμπουν
αυτός ο τελευταίος από έναν βιβλιομανή; σε πηγές όπως η σχολική γραμματική και
Με τέτοιου είδους ζωτικά ερωτήματα, και άλλα λεξικά και περιγράφουν το πλαίσιο εντός
τόσα παρόμοια, καταπιάνεται ο αναγνώστης που του οποίου ο αναγνώστης θα κάνει τις
"πρωταγωνιστεί" στα τριάντα πέντε δοκίμια του
βιβλίου, στην προσπάθειά του να διερευνήσει τη επιλογές του. Ο αναγνώστης μπορεί, για
φύση της ανάγνωσης, τις ηδονές που η τέχνη αυτή παράδειγμα, να αναζητήσει στο ευρετήριο
προσφέρει και τα πάθη που προκαλεί. Διερεύνη- τη λέξη για την ορθογραφία της οποίας αμ-
ση που εξαρχής μετατρέπεται σε ένα απολαυστικό φιβάλλει και να βρει την ετυμολογία, τους
όσο και διδακτικό παιχνίδι, καθώς ο αναγνώστης, κανόνες της σχολικής γραμματικής, πιθα-
πάντα με το μολύβι στο χέρι, μετατοπίζει την προ- νές διαφοροποιήσεις σε λεξικά και σχολι-
σοχή του διαρκώς από τον έναν συγγραφέα στον ασμό ιδιαίτερων προβλημάτων.
άλλο κι από το ένα βιβλίο στο άλλο, ενώ το βλέμμα
του αγκαλιάζει ταυτόχρονα την τυπωμένη σελίδα
μπροστά του και την κίνηση του κόσμου γύρω του.
Ποια είναι τα πιο αγαπημένα του βιβλία και, κυρί-
ως, πότε προλαβαίνει και τα διαβάζει όλα αυτά;