Page 46 - mag_65
P. 46
ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ
Σ(ίγμα) όπως
σχολείο
διαβάζω για την επόμενη μέρα… πρέπει να παρέχεται και στους εκπαι-
δευτικούς. Ξανά. Δεν μιλάω για διδα-
Ευτυχώς τελειώνοντας το σχολείο άρ- κτικά αντικείμενα. Αυτά γίνονται και
χισα να αλλάζω τον τρόπο που το βλέ- μπορούν να γίνουν ανά πάσα στιγμή.
πω και το αντιμετωπίζω και να οραμα- Το θέμα και το πρόβλημα εδώ είναι ότι
τίζομαι κάτι τελείως διαφορετικό… το σύστημα βάζει την παγίδα της τερά-
στιας ύλης που πρέπει να καλυφθεί και
Ανατρέχοντας σε συστήματα άλλων των άπειρων υποχρεώσεων που δημι-
χωρών, σε παιδαγωγούς, σε ταινίες, ουργούν απίστευτο βάρος σε κάθε εκ-
διαπιστώνουμε ότι το δικό μας σύστη- παιδευτικό που θέλει να κάνει σωστά
μα δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσμα- τη δουλειά του.
τα. Κάπου κάτι χάνεται ενώ σε άλλα
μέρη της γης κάτι έχουν ανακαλύψει Ένα τέτοιο σύστημα, που διαρκώς αυ-
που τελικά αποδίδει. ξάνει την ύλη, δυσκολεύει κάθε διδα-
κτικό αντικείμενο και τις προσδοκίες
Ένα σχολείο ή κάθε σχολείο θα έπρε- από τα παιδιά, δεν μπορεί παρά να
46 πε να τους αγκαλιάζει όλους. Ανεξαρ- έχει περιορισμένα αποτελέσματα. Δη-
τήτου ηλικίας. Και, προφανώς, δεν εν- μιουργεί πίεση προς όλους. Αντί η μά-
νοώ ούτε αναφέρομαι στα διδακτικά θηση να γίνεται ευκαιρία να γνωρίσω
αντικείμενα ανά τάξη. τη ζωή, γίνεται ένας μοχλός πίεσης και
καταπίεσης προς όλους. Παιδιά – γο-
Ένα «σχολείο» πρέπει να ξεκινάει από νείς – εκπαιδευτικούς. Πώς και ποιος
τους γονείς (ή τους υποψήφιους γο- να λειτουργήσει με αυτά τα δεδομένα;
νείς). Τι χρειάζεται να ξέρει ένας γο- Πώς να μην ρίχνει το μπαλάκι ο καθέ-
νιός; Πώς πρέπει να αντιμετωπίζει τον νας στον άλλον;
εαυτό του; Τι τον περιμένει; Και όλα
αυτά από την οπτική του πόσο ολοκλη- Τα παιδιά, όπως έχουμε πει και άλλη
ρωμένος πρέπει να είναι κανείς ώστε φορά, πάνε στο σχολείο για να μά-
να μπορεί να προσφέρει στα παιδιά του θουν. Όμως τελικά καταπιέζονται. Μα-
χωρίς να στεγνώνει ο ίδιος και να μπο- θαίνουν επειδή πρέπει να μάθουν. Όχι
ρεί να απολαμβάνει τη γονεϊκότητα – επειδή θέλουν. Αλλά επειδή πρέπει να
το να δημιουργεί ανθρώπους χωρίς να πάρουν καλό βαθμό ή πρέπει να είναι
φτάνει στο σημείο να νιώθει ότι έχουν καλά παιδιά και καλοί μαθητές. Και
στραγγίξει οι δυνάμεις του και έχει χά- μετά; Ας πούμε ότι τα κατάφεραν. Τι
σει τον εαυτό του λόγω των αναγκών τελικά και πραγματικά κερδίζουν από
των παιδιών. αυτό;
Ταυτόχρονα, προσοχή και εκπαίδευση Οι υπόλοιποι μαθητές; Που δεν κατα-