Page 51 - mag_67
P. 51
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
Η κρίση, λέξη επίκαιρη στις μέρες μας, της απιστίας ωστόσο είναι απαραίτη-
σημαίνει μία μεταβατική φάση, στην το, καθώς μπορεί να προφυλάξει τους
οποία δεν μπορούμε εκείνη τη στιγμή πρωταγωνιστές από αέναες επαναλή-
να γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθεί το ψεις και δημιουργία νέων σχέσεων με
μέλλον. Ό,τι γνωρίζαμε ως εκείνη τη παρόμοια χαρακτηριστικά.
στιγμή φαίνεται να μην μπορεί να βο- Έτσι, προτείνουμε να δούμε την απι-
ηθήσει στην επίλυσή της και χρειάζε- στία ως σύμπτωμα της σχέσης. Όχι
ται να ξεμάθουμε και να ξαναμάθουμε μέσα από την ιατρική χρήση του όρου,
νέους τρόπους. Η κρίση στα κινεζικά αλλά μέσα από την κοινωνιολογική,
γράφεται με δύο ιδεογράμματα, το συστημική οπτική, όπου το ζευγάρι και
wei (危 =κίνδυνος) και το ji (机 =ευ- η οικογένεια αποτελούν οργανισμούς-
καιρία). Έτσι το μεταβατικό αυτό στά- συστήματα ενταγμένα μέσα στο ευρύ-
διο φαίνεται να μοιάζει με το σημείο τερο κοινωνικό σύστημα. Έτσι, η απι-
μηδέν στο εκκρεμές όπου από τη μία στία-ως σύμπτωμα- σημαίνει συνήθως
διανοίγεται η δυνατότητα του κινδύ- μία κρίση του ζευγαριού η οποία προ-
νου-καταστροφής και διάλυσης, ενώ ϋπάρχει και γίνεται ολοφάνερη με το
από την άλλη η δυνατότητα της ευκαι- σύμπτωμα-απιστία. 51
ρίας-δημιουργίας. Τι είναι αυτό όμως που οδηγεί στην
Για να μπορέσει όμως μία κρίση να απιστία μετά από έναν θυελλώδη έρω-
οδηγήσει στη δημιουργία και να λει- τα;
τουργήσει ως ευκαιρία, χρειάζεται να Θα λέγαμε ότι σε κάθε περίπτωση (θα
κατανοήσουμε το νόημά της. Μόνο δούμε και παρακάτω) υπάρχουν δια-
κατανοώντας το νόημά της μπορούμε φορετικές αιτίες που οδηγούν στην
να προχωρήσουμε σε δημιουργικές απιστία τον ένα από τους δύο συντρό-
αλλαγές που μπορούν να βελτιώσουν φους (ή και τους δύο μερικές φορές).
τη ζωή του συστήματος (ζευγάρι, οικο- Λέγεται ότι ο έρωτας διαρκεί από δύο
γένεια, κοινωνία). Αλλιώς ή θα υπάρ- λεπτά ως τρία χρόνια. Τόσο δηλαδή
ξει καταστροφή, δηλαδή διάλυση της διαρκεί η αλλοίωση της πραγματικότη-
σχέσης, ή αν δεν διαλυθεί, το δηλη- τας σε σχέση με τον Άλλο, το ερωτικό
τήριο της απιστίας θα δηλητηριάζει τη αντικείμενο του πόθου. Ο ερωτευμέ-
σχέση για καιρό, αν όχι για πάντα. νος μοιάζει με τον ψυχωτικό, τον τρε-
βέβαια, πολλές φορές ακόμη και στην λό, ως προς το ότι και οι δύο διακατέ-
περίπτωση που το νόημα ανευρίσκεται χονται από την ψευδαίσθηση και την
μπορεί το ζευγάρι να οδηγηθεί σε δια- εμμονή. Ο ερωτευμένος τοποθετεί τον
ζύγιο ή χωρισμό, ιδιαίτερα όταν το μέ- άλλο σε ένα βάθρο, τον εξιδανικεύει,
λος που απιστεί, ερωτευτεί και δεν θέ- λες και είναι ένα άγαλμα-ιδέα. Η έντα-
λει να επιστρέψει στην αρχική σχέση. Η ση των συναισθημάτων είναι τέτοια
αναζήτηση και ανεύρεση του νοήματος που σπάνια συναντιέται σε άλλη αν-