Page 51 - mag_67
P. 51

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               Η κρίση, λέξη επίκαιρη στις μέρες μας,                της απιστίας ωστόσο είναι απαραίτη-

               σημαίνει μία  μεταβατική φάση,  στην                  το, καθώς μπορεί να προφυλάξει τους
               οποία δεν μπορούμε εκείνη τη στιγμή                   πρωταγωνιστές από αέναες επαναλή-
               να γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθεί το                     ψεις και δημιουργία νέων σχέσεων με
               μέλλον. Ό,τι γνωρίζαμε ως εκείνη τη                   παρόμοια χαρακτηριστικά.

               στιγμή φαίνεται να μην μπορεί να βο-                  Έτσι, προτείνουμε να δούμε την απι-
               ηθήσει στην επίλυσή της και χρειάζε-                  στία ως σύμπτωμα της σχέσης. Όχι
               ται να ξεμάθουμε και να ξαναμάθουμε                   μέσα από την ιατρική χρήση του όρου,

               νέους τρόπους. Η κρίση στα κινεζικά                   αλλά μέσα από την κοινωνιολογική,
               γράφεται  με  δύο  ιδεογράμματα,  το                  συστημική οπτική, όπου το ζευγάρι και
               wei (危 =κίνδυνος) και το ji (机 =ευ-                   η οικογένεια αποτελούν οργανισμούς-
               καιρία). Έτσι το μεταβατικό αυτό στά-                 συστήματα ενταγμένα μέσα στο ευρύ-

               διο φαίνεται να μοιάζει με το σημείο                  τερο κοινωνικό σύστημα. Έτσι, η απι-
               μηδέν στο εκκρεμές όπου από τη μία                    στία-ως σύμπτωμα- σημαίνει συνήθως
               διανοίγεται η δυνατότητα του κινδύ-                   μία κρίση του ζευγαριού η οποία προ-

               νου-καταστροφής και διάλυσης, ενώ                     ϋπάρχει και γίνεται ολοφάνερη με το
               από την άλλη η δυνατότητα της ευκαι-                  σύμπτωμα-απιστία.                                          51
               ρίας-δημιουργίας.                                     Τι είναι αυτό όμως που οδηγεί στην

               Για να μπορέσει όμως μία κρίση να                     απιστία μετά από έναν θυελλώδη έρω-
               οδηγήσει στη δημιουργία και να λει-                   τα;
               τουργήσει ως ευκαιρία, χρειάζεται να                  Θα λέγαμε ότι σε κάθε περίπτωση (θα

               κατανοήσουμε το νόημά της. Μόνο                       δούμε και παρακάτω) υπάρχουν δια-
               κατανοώντας το νόημά της μπορούμε                     φορετικές αιτίες  που  οδηγούν  στην
               να προχωρήσουμε σε δημιουργικές                       απιστία τον ένα από τους δύο συντρό-
               αλλαγές που μπορούν να βελτιώσουν                     φους (ή και τους δύο μερικές φορές).

               τη ζωή του συστήματος (ζευγάρι, οικο-                 Λέγεται ότι ο έρωτας διαρκεί από δύο
               γένεια, κοινωνία). Αλλιώς ή θα υπάρ-                  λεπτά ως τρία χρόνια. Τόσο δηλαδή
               ξει καταστροφή, δηλαδή διάλυση της                    διαρκεί η αλλοίωση της πραγματικότη-

               σχέσης, ή αν δεν διαλυθεί,  το δηλη-                  τας σε σχέση με τον Άλλο, το ερωτικό
               τήριο της απιστίας θα δηλητηριάζει τη                 αντικείμενο του πόθου. Ο ερωτευμέ-
               σχέση για καιρό, αν όχι για πάντα.                    νος μοιάζει με τον ψυχωτικό, τον τρε-

               βέβαια, πολλές φορές ακόμη και στην                   λό, ως προς το ότι και οι δύο διακατέ-
               περίπτωση που το νόημα ανευρίσκεται                   χονται από την ψευδαίσθηση και την
               μπορεί το ζευγάρι να οδηγηθεί σε δια-                 εμμονή. Ο ερωτευμένος τοποθετεί τον

               ζύγιο ή χωρισμό, ιδιαίτερα όταν το μέ-                άλλο σε ένα βάθρο, τον εξιδανικεύει,
               λος που απιστεί, ερωτευτεί και δεν θέ-                λες και είναι ένα άγαλμα-ιδέα. Η έντα-
               λει να επιστρέψει στην αρχική σχέση. Η                ση των συναισθημάτων είναι τέτοια
               αναζήτηση και ανεύρεση του νοήματος                   που σπάνια συναντιέται σε άλλη αν-
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56