Page 53 - mag_67
P. 53

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               μας,  οι λέξεις «απιστία»           ιδεώδες, μέσα από το κοινωνικό πρόταγμα της σε-
               ή «απάτη», είναι δύο λέ-            ξουαλικής επανάστασης και πειραματισμού. Η ισλα-

               ξεις  που  δηλώνουν  τις            μική κοινωνία επιτρέπει την πολυγαμία των ευκατά-
               αρνητικές        κοινωνικές         στατων αντρών, εφόσον μπορούν να εξασφαλίσουν
               αναπαραστάσεις            που       τη ζωή της κάθε συζύγου και των παιδιών που κάνουν
               επικρατούν σήμερα ως                μαζί της. Σε άλλες κοινωνίες, η πολυγαμία των γυναι-

               προς την εξωσυζυγική                κών είναι αποδεκτή και αποτελεί νόμο.
               σχέση.                              Στη δική μας εποχή, βλέπουμε ότι η κοινωνία μπο-
               Είτε ως έλλειψη πίστης              ρεί να συνεχίζει να αντιλαμβάνεται την απιστία ως

               (απιστία) είτε ως εξα-              μία βασική απειλή της οικογένειας και άρα εχθρικά,
               πάτηση (απάτη), η εξω-              αλλά εντούτοις, είναι σήμερα περισσότερο ανεκτική
               συζυγική σχέση εμφα-                από ότι παλαιότερα. Αυτό υποδηλώνεται και από την

               νίζεται ως ένα γεγονός              κατάργηση του νόμου περί μοιχείας, για παράδειγ-
               που βλάπτει τον ή την               μα, που θα σημάνει και το τέλος στον διασυρμό των
               απατημένη, ως ένα εκ                συλληφθέντων γυμνών μοιχών μέσα στα αστυνομικά

               προθέσεως         «έγκλημα»         τμήματα, εικόνες γνωστές στους νεότερους από σκη-
               απέναντι στον/στην σύ-              νές παλιών ελληνικών ταινιών.                                                53
               ντροφο. Έτσι, μέσα σε               Μέσα στο πεδίο της κοινωνικής νοηματοδότησης
               τέτοιες συνθήκες, η απι-            μπορεί να συναντήσουμε αντιλήψεις ή συμπεριφορές

               στία σχεδόν πάντα τραυ-             που μπορεί να παίζουν καθοριστικό ρόλο στο θέμα
               ματίζει το ζευγάρι.                 της απιστίας. Έτσι, για παράδειγμα, αλλιώς μεγαλώ-
               Μία τέτοια αντίληψη                 νει συνήθως ένα έφηβο κορίτσι από ένα έφηβο αγόρι

               όμως,  πρέπει  να  την              ως προς την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Το αγόρι
               δούμε μέσα στο συγκε-               συνήθως ενθαρρύνεται για να ξεκινήσει τη σεξουαλι-
               κριμένο κοινωνικό και το            κή του ζωή, ενώ δεν γίνεται το ίδιο και για το κορίτσι.

               ιστορικό πλαίσιο.  Άρα,             Θα μπορούσαμε να πούμε  ότι κάποιες  αντιλήψεις
               η πρώτη νοηματοδότη-                όπως «έτσι είναι οι άντρες», «είμαστε πολυγαμικά
               ση της απιστίας γίνεται             ζώα» κλπ. διευκολύνουν το πέρασμα προς την αντρι-

               εξαρχής από την εκάστο-             κή απιστία, καθώς υπόγεια τη νομιμοποιούν, κάτι που
               τε κοινωνία.                        δεν συμβαίνει και για τη γυναικεία. Πολλοί είναι οι
               Για  να  το  καταλάβουμε            άντρες που εξιστορούν τις εξωσυζυγικές περιπέτειές
               καλύτερα αυτό, θα πρέ-              του με καμάρι στα καφενεία ή σε αντροπαρέες ακόμη

               πει να δούμε πως γινόταν            και σήμερα. Αντίθετα, οι γυναίκες φροντίζουν να την
               αντιληπτή η εξωσυζυγική             κρατούν κρυφή, ακόμη και από κοντινά τους πρόσω-
               σχέση σε άλλες εποχές,              πα. Εδώ πιστεύω έγκειται και η αντίληψη ότι οι άντρες

               ή κοινωνίες.  Το Μάη                απατούν περισσότερο τις γυναίκες. Κάποιοι προσπα-
               του 68 για παράδειγμα,              θούν να υποστηρίξουν την πρόταση αυτή με ψευδο-
               η απιστία αποτελούσε το             επιστημονικές θεωρίες στηριζόμενες στη βιολογία.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58