Page 22 - mag_67
P. 22

Ασ φΙΛοσοφήσουμε…











               λοσόφων» δεν αρκέστηκε σε κάτι                        στον αιώνα πριν τον Αναξίμανδρο
               πολύ απτό, αισθητηριακά αντιλη-                       (8ος - 7ος π.χ αι), ο Ησίοδος θε-

               πτό,  προφανές    και  συγκεκριμένο                   ώρησε ότι τα πάντα ξεκίνησαν από
               ως απαρχή των όντων, αλλά ανα-                        το χάος, κάτι απροσδιόριστο που
               ζήτησε κάτι πιο αφηρημένο, αχα-                       βρισκόταν στο χάσμα μεταξύ ου-

               νές, συγκεχυμένο και θολό από το                      ρανού και γης. Το άπειρο του Ανα-
               οποίο προήλθαν και στο οποίο θα                       ξίμανδρου θυμίζει κάπως το χάος

               καταλήξουν τα πάντα. Πρόκειται                        του Ησίοδου. Ίσως να επηρεάστη-
               για σημαντικό και τολμηρό βήμα δι-                    κε απ` αυτόν και να επέκτεινε τη
               αμόρφωσης συνολικού και αφαιρε-                       σκέψη του.

               τικού τρόπου σκέψης.                                  Δυστυχώς στο μοναδικό γραπτό
               Και για να επισημαίνουμε  τα ίχνη                     απόσπασμα που μας σώζεται από

               της συνέχειας στην εξέλιξη της αν-                    τον Αναξίμανδρο, η λέξη άπειρο
               θρώπινης σκέψης, πιθανόν αυτό το                      δεν αναφέρεται ώστε να έχουμε
               απροσδιόριστο και απέραντο πρώ-                       κάποιο στοιχείο από πρώτο χέρι.

               το υλικό που το ονομάζει άπειρο, ο                    Γι` αυτό ανιχνεύουμε και υποθέ-
   22          Αναξίμανδρος το εμπνεύστηκε από                       τουμε  βασιζόμενοι  σε μεταγενέ-

               το  χάος του Ησίοδου (Θεογονία,                       στερες αλλά σοβαρές μαρτυρίες,

               Έργα και Ημέρες). Ένα τουλάχι-                        όπως του Αριστοτέλη και άλλων.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27