Page 21 - mag_67
P. 21

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               είναι ότι χαρακτηρίζει άπειρο  ένα                    όχι της σύγχρονης, φυσικής που

               σκοτεινό όνειρο που είδε ο Οδυσ-                      διαμορφώθηκε από τον Descartes
               σέας. Εδώ γίνεται σαφέστερο ότι                       (Καρτέσιος). Επιπλέον, όλες οι
               το άπειρο δεν συνδέεται, όπως συ-                     οντότητες στην πρώτη φάση της

               νηθίζουμε σήμερα, αυστηρά με τη                       Φιλοσοφίας,  ήταν  αντιληπτές  ως
               διάσταση του χώρου και του χρό-                       ενσώματες, ως υλικές, όπως θα
               νου, αλλά με τη δυσκολία να διαυ-                     λέγαμε σήμερα. Αλλά η λέξη «ύλη»

               γάσεις,  να  δεις  τι  κρύβεται  εντός                δεν υπήρχε ακόμα, χρησιμοποιού-
               του και πέρα απ` αυτό. Δηλαδή τι                      σαν  τη  λέξη  «σώμα».  Στην  ουσία
               μπορεί να σήμαινε αυτό το όνειρο;                     πριν από τον Πλάτωνα δεν υπήρ-

               Έχεις τις εικόνες του καθαρές στον                    χαν αφηρημένες έννοιες.
               νου σου όταν ξυπνάς από τον σκο-                      Συνεπώς, το άπειρο του Αναξίμαν-

               τεινό ύπνο, για να μπορείς μετά να                    δρου δεν ήταν και δεν μπορούσε
               το διηγηθείς πλήρως; Ή παραμένει                      να είναι το αφηρημένο  μαθηματι-
               άπειρο, δηλαδή με ένα τρόπο σκο-                      κό άπειρο, ούτε απλώς ο άπειρος

               τεινό.                                                και κενός χώρος και χρόνος. Θα
                Η λέξη λοιπόν υπήρχε. Γραμματικά                     πρέπει να το σκεφτούμε σαν κάτι                            21

               προέρχεται από το στερητικό -α-                       συγκεχυμένο αλλά υλικό, τόσο με-
               και την ρίζα -περ- που διατηρούμε                     γάλο,  που δεν  μπορείς να  το με-
               ακόμα στα νέα ελληνικά, π.χ περ-                      τρήσεις ή να το διαπεράσεις, τόσο

               νώ, και στα αρχαία με το περαίνω,                     μεγάλο και ακατανόητο που ξεπερ-
               πέρας, κλπ. Το άπειρο λοιπόν για                      νάει τα ανθρώπινα όρια. Και για
               την εποχή που μιλάμε, τον 6ο π.χ                      να κάνουμε ένα τολμηρό και κάπως

               αιώνα, φαίνεται να σήμαινε κυρί-                      αδόκιμο άλμα, ίσως αυτή η πρωτό-
               ως αυτό που δεν μπορείς να το δι-                     λεια αναξιμάνδρεια αντίληψη του
               απεράσεις με τις αισθήσεις και με                     απείρου είναι πιο κοντά στην αντί-

               τον νου, κάτι που υπερβαίνει τα αν-                   ληψη της σύγχρονης φυσικής  για
               θρώπινα όρια.                                         την ενιαία και υλική διάσταση του

               Δεν ήταν σίγουρα το μαθηματι-                         χώρου και του χρόνου, όπως μας
               κό  άπειρο.  Εξάλλου  μαθηματικά                      εξηγεί η θεωρία της μεγάλης έκρη-
               στις αρχές του 6ου αι. στην Αρ-                       ξης (Big Bang).

               χαία Ελλάδα δεν υπήρχαν, ώστε                         Ο Θαλής λοιπόν απέδωσε στο
               να μπορούμε να συσχετίσουμε την                       νερό την προέλευση των όντων, ο

               κοσμολογία του Αναξίμανδρου με                        Αναξίμανδρος θεώρησε ως ενιαία
               τη μαθηματική σκέψη. Δεν ήταν σί-                     αρχή το άπειρο και ο Αναξιμένης,
               γουρα  ούτε  ο  άπειρος  κενός  χώ-                   όπως θα δούμε, τον αέρα. Συνε-

               ρος του σύμπαντος της νεότερης,                       πώς η «σχολή των Μιλησίων Φι-
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26