Page 71 - mag_69
P. 71

ΒΙΒΛΙοπΑρουσΙΑσεΙσ





                                                      αΛΕξαΝδΡα ΠιΠΛιΚαΤΣΗ
                                                      ΧΕιΡΟΠΕδΗ αΠΟ ΠΛαΤιΝα
                                                      Εκδόσεις ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ

                                                      Χειροπέδη από πλατίνα ή αλλιώς φυλακή από πλατίνα. Οι
                                                      ήρωες των διηγημάτων φορούν νοητά τη χειροπέδη των
                                                      στερεοτύπων και των εξαναγκασμών, εγκλωβισμένοι σε
                                                      σχέσεις, πεποιθήσεις, ορμές και φαντασιώσεις, περιπλα-

                                                      νώνται απ' τις αρχές του 20ου αιώνα έως το απροσδιόριστο
                                                      μέλλον, από την παιδική τους ηλικία έως τα γεράματά τους.
                                                      Η Κική γράφει στον νεκρό σύντροφό της, ο Μιχάλης κατα-
                                                      φέρνει να στείλει ηλεκτρονικό μήνυμα από τον Παράδεισο,
                                                      η Γεωργία ταξιδεύει στη Βουλγαρία για ν' αποτεφρώσει τη
                                                      σορό του πατέρα της, ο Μανόλης ανακοινώνει στους γο-
                                                      νείς του ότι θα γίνει κλέφτης. Οι ήρωες ταλαιπωρούν τον

                                                      εαυτό τους κι αναμετριούνται με τα όνειρά τους. Ο μικρός
                                                      Πέτρος πετάει κονσέρβες στα παιδιά που τον κοροϊδεύουν,
               η Τζέινα ανοίγει την κιτρινισμένη έκθεσή της από το δημοτικό σχολείο, η Μαργαρίτα ξεθάβει τον
               σκύλο της θείας Φλώρας, μια κυρία καταμετρά τα δικαιολογητικά για τη σύνταξή της, η Νανά, η
               Καίτη κι ο Κοσμάς παίζουν με ερωτικά παιχνίδια. Ο αφηγητής, κάποιες φορές θεατής, κρυφα-
               κούει τους ήρωες και άλλοτε αφηγείται με χιούμορ και ειρωνεία, άλλοτε μοιάζει ν' απουσιάζει
               διακριτικά χάρη στη δύναμη των γεγονότων. Η Αλεξάνδρα Πιπλικάτση με την πρώτη της αυτή                           71
               συλλογή διηγημάτων αναζητά την ουσία, την άγρια και σκληρή πραγματικότητα τόσο όσο χρει-
               άζεται. Στους ήρωές της ο αναγνώστης μπορεί ν' αναγνωρίσει κάτι από τον ίδιο του τον εαυτό.




               "Η μεγαλόπνοη δίτομη σύνθεση του Saul Friedlander, "Η
               ναζιστική Γερμανία και οι Εβραίοι" (που πρωτοεκδόθηκε το
               1997 και το 2007) αποτελεί το νέο ορόσημο για την ιστοριο-
               γραφία του Ολοκαυτώματος.
               Πίσω από τις μεθοδολογικές αρχές και τις αφηγηματικές
               επιλογές του Friedlander βρίσκεται ο διανοούμενος που

               αναμετρήθηκε με την εμπειρία του παιδιού που επέζησε
               της Shoah και ο ιστορικός που στη διάρκεια της καριέρας
               του συμμετείχε ενεργά στις συζητήσεις και τις διαμάχες που
               σφράγισαν την ιστοριογραφία του Ολοκαυτώματος.
               Ο Friedlander, θεωρεί ότι η ναζιστική ιδεολογία υπαγόρευ-

               σε τη γερμανική πολιτική καθιστώντας την εξόντωση των
               εβραίων αναπόσπαστο κομμάτι της και πρωταρχικό της στό-
               χο. Δίνει έμφαση στη φυλετική, αντισημιτική ρητορική του
               ναζισμού και στο γεγονός ότι ο ίδιος ο Χίτλερ ενεχόταν στη
               λήψη  όλων  των  σημαντικών  αποφάσεων.  Η  αντισημιτική              SAUL FRIEdLäNdER
               εμμονή, υποστηρίζει, βρισκόταν στην καρδιά του ναζιστι-               Η ΝαΖιΣΤιΚΗ ΓΕΡΜαΝια
               κού ιδεολογικού σύμπαντος, ως ενοποιητικός κώδικας της                Και Οι ΕΒΡαιΟι
               φυλετικής κοινότητας και ως μέσο διαρκούς κινητοποίησης               Εκδόσεις ΠΟΛΙΣ
               του καθεστώτος.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76