Page 53 - mag_70
P. 53
ΒΙΒΛΙοπαρουσΙασεΙσ
Το 904 οι Σαρακηνοί πειρατές της Κρήτης εμ-
φανίστηκαν ξαφνικά μπροστά στη Θεσσαλο-
νίκη, λεηλάτησαν την πόλη και αιχμαλώτισαν
τους κατοίκους της. Το 1185 είναι ή σειρά των
Νορμανδών της Σικελίας να σπείρουν την κα-
ταστροφή και τον όλεθρο. To 1430, τέλος, οι
Τούρκοι κατέστρεψαν την πόλη και έγιναν κύρι-
οι της για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τρεις συγγραφείς που γνώρισαν την προετοιμα-
σία της επίθεσης, την πολιορκία, τη λυσσαλέα
άμυνα των κατοίκων, την έλλειψη οργάνωσης
των αμυνομένων, τη βίαιη επίθεση των εχθρών,
το θάνατο, την πυρκαγιά και, τέλος, την αιχμα-
λωσία, καταγράφουν την εμπειρία των κατα-
στροφικών εκείνων γεγονότων.
Οι συγκινητικές αφηγήσεις που άφησαν για
τον παραλογισμό της σφαγής και των ταπεινώ-
σεων είναι ή εξιστόρηση ενός και του αυτού 53
χΡοΝιΚα τΩΝ αΛΩςεΩΝ σεναρίου πού μοιράζονται παντού και πάντα οι
τΗς ΘεςςαΛοΝιΚΗς πόλεις οι οποίες πολιορκούνται και καταλαμβά-
ιΩαΝΝΗς ΚαμιΝιατΗς, νονται με τη βία. Εντούτοις, από τη στιγμή πού
ευςταΘιος ΘεςςαΛοΝιΚΗς, ή διαδικασία της γραφής αρχίζει να μετριάζει
ιΩαΝΝΗς αΝαγΝΩςτΗς την τραυματική εμπειρία, τα λογοτεχνικά τε-
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΡΑ χνάσματα κερδίζουν την πρωτοκαθεδρία στην
εξιστόρηση των γεγονότων. Η αφήγηση γίνε-
ται μέσο για να εκλιπαρήσουν οι συγγραφείς
για βοήθεια ή για να αποσείσουν ευθύνες, σαν
να όφειλαν να αναδείξουν την ύβρη των βιαι-
οτήτων που υπέστησαν από τους βαρβάρους
μέσα από τις επιθέσεις εναντίον του χειρότερου
εχθρού, του εσωτερικού, ώστε να μπορέσει να
εκφραστεί ο πόνος των ηττημένων.
Η επίκληση των συλλογικών δεινών εισάγεται
με τον τρόπο αυτό στον Ιστό των προσωπικών
δεινών και η βυζαντινή ιστορική αφήγηση, η
τόσο συντηρητική στις εκφράσεις της, απελευ-
θερώνεται και γίνεται το πλαίσιο της ανάδυσης
μιας λογοτεχνίας που εδράζεται στο συναίσθη-
μα.τα και την Αναγέννηση.