Page 50 - mag_70
P. 50

το αΛφαΒΗταρΙ τΗσ ζωΗσ

               Ε(ψιλον)όπως


               εμπειρία




               φέρνει την εμπειρία και την γνώση!                    σεις! Ζουν, δοκιμάζουν και …συχνά
               Και αυτό ακριβώς είναι που δεν μπο-                   βιώνουν ατυχήματα και αποτυχίες. Το

               ρεί να μαθευτεί μόνο με θεωρία –                      καλό με τα παιδιά είναι ότι, αν τους
               θεωρητικά ή να μεταβιβαστεί, πόσω                     φερθούμε με σεβασμό, είναι έτοιμα
               μάλλον όταν μιλάμε για κοινωνικές                     να δουν, να προβληματιστούν και να
               δεξιότητες.                                           κρίνουν εκ νέου τι δεν πήγε καλά και

                                                                     πώς να διορθώσουν. Είναι το φυσι-
               Από τη μία πλευρά, καθένας μπορεί                     κό τους αυτό, αρκεί να τους δείξου-
               να  δει  γύρω  του  ένα  μεγάλο  εύρος                με σεβασμό και να μην κρίνουμε και
               συμπεριφορών και να διαλέξει από                      να μην υποτιμήσουμε αυτά ή αυτό που

               αυτές. Ήδη η μάθηση γίνεται καταρ-                    έκαναν! Αντίθετα, αν τα κρίνουμε ή
               χήν μέσω της μίμησης (βλέπω αν-                       τα υποτιμήσουμε, μπαίνουν (όπως
               θρώπους να περπατούν και θέλω κι                      κι εμείς άλλωστε) στη διαδικασία να
               εγώ να περπατήσω, βλέπω ανθρώ-                        αποδείξουν γιατί είχαν δίκιο. Άρα θα

               πους να επικοινωνούν με την ομιλία                    τείνουν να παγιώσουν τη συμπεριφο-
               και θέλω να μιλήσω). Όμως καθένας,                    ρά και την άρχική τους θεώρηση. Για
               πέρα από την παρατήρηση, έχει τις                     σκεφτείτε: «Είδες που στα έλεγα εγώ;
   50          δικές του θεωρήσεις, δηλαδή πράγ-                     Ήταν λάθος να…». Αμέσως βγαίνει η


               ματα που πιστεύει ότι ισχύουν, και                    ανάγκη να αμυνθώ και υπερασπιστώ
               βάσει αυτών κινείται και αποφασίζει                   το δίκιο μου!
               και μετά ελέγχει την ισχύ τους. Έτσι,
               για παράδειγμα αν κάποιος πιστεύει                    Θα τολμούσα να πω ότι η διαχείριση

               ότι με το ψέμα γλιτώνει τις ευθύνες,                  της άγνοιας των παιδιών είναι κάτι
               τότε το δοκιμάζει, βλέπει αν του βγαί-                εύκολο!  Θέλει υπομονή και  αδιάλει-
               νει σε καλό ή σε κακό και αντίστοιχα                  πτη παρατήρηση όμως τα παιδιά είναι
               τροποποιεί.                                           τόσο δεκτικά και εύπλαστα που, τελι-

                                                                     κά, με τον κατάλληλο τρόπο, μπορούν
               Η αλήθεια είναι ότι όσο κι αν προ-                    να αποκτήσουν τις εμπειρίες που χρει-
               σπαθείς να πείσεις έναν άνθρωπο ότι                   άζονται, χωρίς η διαδικασία να είναι/
               η θεώρησή του για κάτι είναι λανθα-                   γίνει πολύ επώδυνη. Κάθε άνθρωπος,

               σμένη, συνήθως αυτός δεν αλλάζει                      συνεπώς και κάθε παιδί, χρειάζεται να
               μέχρι κάτι να του αποδείξει ότι όντως                 «πάθει» για να μάθει. Είναι το ίδιο με
               έτσι είναι και αυτός να αποφασίσει                    αυτό που λέμε ότι για να μάθει κανείς
               ότι αυτό που πίστευε ήταν λάθος ή                     ποδήλατο πρέπει να κάνει πετάλι και

               μη λειτουργικό (γιατί εδώ μιλάμε για                  να χάσει την ισορροπία του πολλές
               κοινωνικές δεξιότητες).                               φορές μέχρι να μάθει τον μηχανισμό.


               Έτσι γίνεται και με τα παιδιά. Ξεκινούν               Με εμάς όμως, τους ενήλικες, τι γί-

               τη ζωή τους με τις δικές τους θεωρή-                  νεται; Λοιπόν, εδώ τα πράγματα εί-
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55