Page 51 - mag_71
P. 51

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               το ύφος κΑι




               Η γρΑφΗ




























               Οι δύο προσωκρατικοί φιλόσο-                          μάλιστα το ποίημα που μας δια-

               φοι διαφέρουν σημαντικά στον                          σώζεται είναι γραμμένο σε δα-                              51
               τρόπο γραφής τους. Ο Ηράκλει-                         κτυλικό εξάμετρο, δηλαδή κατά

               τος χρησιμοποιεί ένα είδος υπαι-                      την ομηρική παράδοση. Είναι σα-
               νικτικού, πεζού και αφοριστικού                       φώς δύσκολο να ενσωματωθεί η
               λόγου, με σύντομες ρήσεις που                         αφηρημένη σκέψη του Παρμενίδη

               θυμίζουν τους χρησμούς του μα-                        σε έναν έμμετρο τρόπο έκφρασης
               ντείου των Δελφών. Είναι δηλαδή                       και πολλές φορές φαίνεται σαν να

               ένας χρησμικός και γι' αυτό πάντα                     ασφυκτιά η σκέψη του σε αυτά τα
               υπαινικτικός λόγος. Δεν είναι εύ-                     καλούπια.
               κολο να αντιληφθούμε τι ακρι-

               βώς ήθελε να πει ο Ηράκλειτος,                        Οι δύο τρόποι έκφρασης, ο συ-
               γι' αυτό, ήδη από την αρχαιότητα                      ντομογραφικός-υπαινικτικός  του
               και μέχρι σήμερα, το πιο γνωστό                       Ηράκλειτου και ο ποιητικός του

               προσωνύμιό του είναι «σκοτεινός                       Παρμενίδη, δείχνουν ότι, στις αρ-
               φιλόσοφος». Θα παραθέσουμε                            χές του 5ου αιώνα π.Χ, η φιλοσο-
               πιο κάτω μερικά παραδείγματα.                         φία δεν είχε ακόμα κατακτήσει μια

                                                                     δική της γλώσσα. Ο φιλόσοφος,
               Ο Παρμενίδης, από την άλλη, υι-                       λοιπόν, για να εκφράσει τις θεωρί-

               οθετεί τον κλασικό δρόμο που                          ες του κατέφευγε στην μέχρι τότε
               διαμορφώθηκε  από τα  αρχαϊκά                         παράδοση, δηλαδή ή στον τρόπο
               χρόνια, δηλαδή την ποίηση και                         έκφρασης του μαντείου των Δελ-
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56