Page 80 - mag_74
P. 80
ΒΙΒλΙΟΠΡΟΤΑΣεΙΣ
GUSTAVE FLAUBERT
ΠΑΘΟΣ ΚΑΙ ΑΡΕΤΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRINTA
Μοιρασμένος ανάμεσα σε έναν ενθουσιώδη λυρισμό και την
έμμονη ιδέα του ρεαλισμού, ο Γκυστάβ Φλωμπέρ (1821-1880)
σφραγίζει τα γραπτά του με τον ανωτέρω δυϊσμό – που αποτελεί
εξάλλου και τη μεγαλύτερη πρωτοτυπία του έργου του. Απαρά-
καμπτος σταθμός της γαλλικής λογοτεχνίας, αυτός ο αισθητής
του λόγου επιδόθηκε σε μια σχολαστική έρευνα και συλλογή
στοιχείων σχετικά με την ανθρώπινη ψυχή. Υπάρχει μήπως
αίσθημα πιο καταστρεπτικό για την ψυχή, πιο εξοντωτικό για
το πνεύμα και πιο ολέθριο για την ηθική από το πάθος – λάμια
αχόρταγη που καταβροχθίζει τα πάντα στο πέρασμά της;
Ιστορικά στοιχεία, ψυχολογικές μελέτες ή πολυτάραχα δράμα-
τα, τούτα τα νεανικά αφηγήματα, γραμμένα από το 1836 έως το
1842, προαγγέλλουν ήδη τον φλωμπεριανό οίστρο των γραπτών
της ωριμότητας του συγγραφέα.
80
BENJAMIN CONSTANT
ΑΝΤΟΛΦ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRINTA
Είναι τρομαχτική δυστυχία να μη σ’ αγαπούν όταν αγαπάς, αλλά
είναι ακόμη μεγαλύτερη όταν σ’ αγαπούν με πάθος κι εσύ έχεις
πάψει να αγαπάς.
Ο Αντόλφ (1806) του Μπενζαμέν Κονστάν αποτελεί ένα ιδιαιτέ-
ρως μοντέρνο μυθιστόρημα που αναλύει χειρουργικά την τρα-
γική συνθήκη της αδυναμίας να αγαπήσεις, αλλά και της ανικα-
νότητας να είσαι ειλικρινής και να το ομολογήσεις θαρρετά στον
άλλον. Ο πρωταγωνιστής του, τυπικός ρομαντικός ήρωας, δεν
ζει με πάθος μια ερωτική ιστορία – αντιθέτως προσπαθεί να
απεγκλωβιστεί από τη σχέση του με την όμορφη Ελενόρ.
Όταν ο Αντόλφ, μοναχικός και επιπόλαιος, χωρίς στόχους και
σχέδια για τη ζωή, αποφασίζει να κατακτήσει την κατά δέκα
χρόνια μεγαλύτερή του Ελενόρ, που είναι ήδη δεσμευμένη και
μητέρα δύο παιδιών, το κάνει ως πρόκληση προς τον εαυτό
του, προσπαθώντας να ζήσει ένα συναίσθημα που «μοιάζει με έρωτα». Η εύθραυστη και αφο-
σιωμένη Ελενόρ συνδέεται όντως μαζί του, εγκαταλείποντας την προηγούμενη ασφαλή ζωή
της, με κυρίαρχο αίσθημα τον παντοτινό έρωτά της για κείνον. Η αγάπη της δεσμεύει όλο και
περισσότερο τον Αντόλφ, που νιώθει να πνίγεται κι επιθυμεί να ελευθερωθεί από τα δεσμά της
σχέσης. Απόμακρος και αδρανής, όμως, δεν βρίσκει τη δύναμη να της το ομολογήσει…