Page 50 - mag_77
P. 50
,
υΓεΙΑ ΨυΧολοΓΙΑ
H νΕΑ (ψΕυδο)θρησκΕίΑ
του χρημΑτοσ
κάθε κοινότητας, όπως είναι οι τελετές, εκφράζεται αυτή η ψευδοθρησκεία σή-
οι γιορτές και τα τοπικά έθιμα, ο σύν- μερα, δεν έχουμε παρά να μελετήσου-
δεσμος χρήματος και προτεσταντισμού με την αρχιτεκτονική των ιδρυμάτων
εξασθενεί και αποκόβεται και έτσι το του χρήματος και να συγκρίνουμε αυτά
χρήμα αναδεικνύεται σε νέο λατρευτι- τα κτίρια με τους ναούς των πραγματι-
κό φετίχ ακόμη και σε πολιτισμούς που κών θρησκειών.
δεν είναι προτεσταντικοί. Η ομοιότητά τους είναι εντυπωσιακή.
Με αυτό τον τρόπο, σήμερα συναντάμε Οι σύγχρονες τράπεζες, τα χρηματιστή-
λάτρεις του χρήματος τόσο σε χώρες ρια και τα υπόλοιπα ιδρύματα του χρή-
μουσουλμανικές όσο και στη βουδι- ματος είναι φτιαγμένα ως σύγχρονοι
στική Άπω Ανατολή και σε κάθε γωνιά ναοί. Ένας αρχαιολόγος του μέλλοντος
του πλανήτη. θα μπορούσε να το αντιληφθεί με βε-
Αυτή η αποσύνδεση του χρήματος βαιότητα.
από την πραγματική του διάσταση ως Το μέγεθος αυτών των κτιρίων, αλλά
ανταλλακτικό μέσο που διασφαλίζει τη και η επιβλητικότητά τους δηλώνει
50 ζωή, διαταράσσει την παγκόσμια ισορ- ξεκάθαρα τη σημασία που παίζει η
ροπία και ιδιαίτερα την πνευματική λατρεία του χρήματος στη σύγχρονη
σχέση του υποκειμένου με το περιβάλ- πραγματικότητα.
λον του και της κοινότητας με τη φύση H ευτυχία δεν έχει σίγουρα όμως να
και τον κόσμο. Από την άλλη, το χρήμα κάνει με τη λατρεία του χρήματος.
αποκτά νέους συμβολισμούς που δεν Αντίθετα, η φετιχοποίηση του χρήματος
διέθετε στο παρελθόν. παράγει δυστυχείς ανθρώπους που
Όπως για κάθε σχεδόν θρησκεία ο φα- σπέρνουν δυστυχία γύρω τους. Ανικα-
νατικός μπορεί να σκοτώσει τον ετερό- νοποίητοι παραμένουν οι λάτρεις ωσάν
δοξο, έτσι και σήμερα, πολλοί θα ήταν σύγχρονοι Μίδες και όχι μόνο δεν κα-
έτοιμοι να σκοτώσουν για το χρήμα, ταφέρνουν να αντιμετωπίσουν το ζή-
τυφλωμένοι από φανατισμό. τημα του θανάτου, αλλά καταστρέφουν
Ωστόσο, όπως είπαμε μόνο ξεχνιέ- και την ευκαιρία που τους δόθηκε να
ται ο θάνατος μέσα από το χρήμα - κι ανακαλύψουν το νόημα της ζωής.
όχι απαντιέται με μία απάντηση που Όπως στη μεμονωμένη περίπτωση
θα μπορούσε να ευφράνει την ψυχή. νεύρωσης (όπου κυριαρχεί η απώθη-
Για το λόγο αυτό υποστηρίζεται εδώ ση) έτσι και στη συλλογική, αυτό που
ότι πρόκειται για μία ψευδό-θρησκεία φοβάται το υποκείμενο το προκαλεί.
και για το λόγο αυτό υπάρχουν τόσες Έτσι, η λατρεία του χρήματος προκαλεί
παρενέργειες. την καταστροφή αφού υπόκειται στη
Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε πώς φροϋδική αρχή του θανάτου (αντίθετη