Page 50 - mag_77
P. 50

,





                                       υΓεΙΑ  ΨυΧολοΓΙΑ

                H νΕΑ (ψΕυδο)θρησκΕίΑ


                          του χρημΑτοσ




               κάθε κοινότητας, όπως είναι οι τελετές,               εκφράζεται αυτή η ψευδοθρησκεία σή-
               οι γιορτές και τα τοπικά έθιμα, ο σύν-                μερα, δεν έχουμε παρά να μελετήσου-

               δεσμος χρήματος και προτεσταντισμού                   με την αρχιτεκτονική των ιδρυμάτων
               εξασθενεί και αποκόβεται και έτσι το                  του χρήματος και να συγκρίνουμε αυτά
               χρήμα αναδεικνύεται σε νέο λατρευτι-                  τα κτίρια με τους ναούς των πραγματι-

               κό φετίχ ακόμη και σε πολιτισμούς που                 κών θρησκειών.
               δεν είναι προτεσταντικοί.                             Η ομοιότητά  τους  είναι  εντυπωσιακή.

               Με αυτό τον τρόπο, σήμερα συναντάμε                   Οι σύγχρονες τράπεζες, τα χρηματιστή-
               λάτρεις του χρήματος τόσο σε χώρες                    ρια και τα υπόλοιπα ιδρύματα του χρή-

               μουσουλμανικές όσο και στη βουδι-                     ματος  είναι φτιαγμένα  ως  σύγχρονοι
               στική Άπω Ανατολή και σε κάθε γωνιά                   ναοί. Ένας αρχαιολόγος του μέλλοντος

               του πλανήτη.                                          θα μπορούσε να το αντιληφθεί με βε-
               Αυτή η αποσύνδεση του χρήματος                        βαιότητα.

               από την πραγματική του διάσταση ως                    Το μέγεθος αυτών των κτιρίων, αλλά
               ανταλλακτικό μέσο που διασφαλίζει τη                  και η επιβλητικότητά τους δηλώνει

   50          ζωή, διαταράσσει την παγκόσμια ισορ-                  ξεκάθαρα  τη  σημασία  που  παίζει  η
               ροπία και ιδιαίτερα την πνευματική                    λατρεία του χρήματος στη σύγχρονη
               σχέση του υποκειμένου με το περιβάλ-                  πραγματικότητα.

               λον του και της κοινότητας με τη φύση                 H ευτυχία δεν έχει σίγουρα όμως να
               και τον κόσμο. Από την άλλη, το χρήμα                 κάνει με τη λατρεία του χρήματος.

               αποκτά νέους συμβολισμούς που δεν                     Αντίθετα, η φετιχοποίηση του χρήματος
               διέθετε στο παρελθόν.                                 παράγει δυστυχείς ανθρώπους που

               Όπως για κάθε σχεδόν θρησκεία ο φα-                   σπέρνουν δυστυχία γύρω τους. Ανικα-
               νατικός μπορεί να σκοτώσει τον ετερό-                 νοποίητοι παραμένουν οι λάτρεις ωσάν
               δοξο, έτσι και σήμερα, πολλοί θα ήταν                 σύγχρονοι Μίδες και όχι μόνο δεν κα-

               έτοιμοι να σκοτώσουν για το χρήμα,                    ταφέρνουν να αντιμετωπίσουν το ζή-
               τυφλωμένοι από φανατισμό.                             τημα του θανάτου, αλλά καταστρέφουν

               Ωστόσο, όπως είπαμε μόνο ξεχνιέ-                      και την ευκαιρία που τους δόθηκε να
               ται ο θάνατος μέσα από το χρήμα - κι                  ανακαλύψουν το νόημα της ζωής.

               όχι απαντιέται με μία απάντηση που                    Όπως στη μεμονωμένη περίπτωση
               θα μπορούσε να ευφράνει την ψυχή.                     νεύρωσης (όπου κυριαρχεί η απώθη-
               Για το λόγο αυτό υποστηρίζεται εδώ                    ση) έτσι και στη συλλογική, αυτό που

               ότι πρόκειται για μία ψευδό-θρησκεία                  φοβάται το υποκείμενο το προκαλεί.
               και για το λόγο αυτό υπάρχουν τόσες                   Έτσι, η λατρεία του χρήματος προκαλεί

               παρενέργειες.                                         την  καταστροφή  αφού  υπόκειται στη
               Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε πώς                    φροϋδική αρχή του θανάτου (αντίθετη
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55