Page 103 - mag_79
P. 103
της Λίλλυς Παπασπυροπούλου
Η ευαισθΗσια
τΗσ πρόκλΗσΗσ
(Turkish delighT)
1973
σκηνοθεσία Πολ Βερχόφεν
με τους Ρούτγκερ Χάουερ και Μονίκ Βαν ντε Βεν
103
Ο νεαρός “οργισμένος” Το βιβλίο -“ένα ξεκαθά- θρωπιά. Η ταινία είναι
καλλιτέχνης Έρικ, ερω- ρισμα λογαριασμών με λοιπόν ποτισμένη με
τεύεται τρελά την αισθη- τις καλβινιστικές, δογ- αυτό το κλίμα ελευθερί-
σιακή και αξιολάτρευτη ματικές του ρίζες”- είναι ας, αντίδρασης απέναντι
Όλγα που προέρχεται αντιπροσωπευτικό των σε οτιδήποτε στερεί την
από ένα μικροαστικό, ρευμάτων αμφισβήτη- ελευθερία της έκφρα-
μίζερο και αποστειρω- σης που συγκλονίζουν σης της τέχνης αλλά και
μένο οικογενειακό πε- την Ολλανδία στα τέλη της ύπαρξης, η αποθέ-
ριβάλλον. Η σύγκρουσή του '60. Το άλτερ έγκο ωση του νεανικού έρω-
του με αυτό είναι αναπό- του σκηνοθέτη, ο αντι- τα σε μια τραγική τελικά
φευκτη, με τραγικά απο- συμβατικός και απρο- διάσταση, μιας και αυτός
τελέσματα. Μεταφορά σάρμοστος γλύπτης έρχεται αντιμέτωπος με
στην οθόνη του μυθιστο- Έρικ, προβάλλεται μέσα την ασχήμια του μικρο-
ρήματος του Γιαν Βόλ- σε ένα κόσμο, απολιθω- αστισμού. Τον τελευταίο,
κερς , “Λουκούμ” (1969), μένο μέσα στο συντηρη- αντιπροσωπεύουν επά-
η ταινία είναι ένα γνήσιο τικό του πρωτόκολλο, ξια οι γονείς της Όλγας
προϊόν της πολιτιστικής από το οποίο απουσιάζει και το περιβάλλον τους,
χειραφέτησης που κυρι- παντελώς η ειλικρίνεια, που ο Βερχόφεν δεν δι-
αρχεί στην κεντρική Ευ- η φαντασία, η χαρά της στάζει να απογυμνώνει
ρώπη εκείνη την εποχή. ζωής και συχνά η αν- χωρίς οίκτο σε όλη του
https://youtu.be/p-IYWEEIA5Y