Page 103 - mag_79
P. 103

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου












                        Η ευαισθΗσια





              τΗσ πρόκλΗσΗσ







                                          (Turkish delighT)




                                                              1973

                                          σκηνοθεσία Πολ Βερχόφεν

                    με τους Ρούτγκερ Χάουερ και Μονίκ Βαν ντε Βεν






                                                                                                                               103
               Ο νεαρός “οργισμένος”               Το βιβλίο -“ένα ξεκαθά-            θρωπιά. Η ταινία είναι

               καλλιτέχνης Έρικ, ερω-              ρισμα λογαριασμών με               λοιπόν ποτισμένη με
               τεύεται τρελά την αισθη-            τις καλβινιστικές, δογ-            αυτό το κλίμα ελευθερί-

               σιακή και αξιολάτρευτη              ματικές του ρίζες”- είναι          ας, αντίδρασης απέναντι
               Όλγα που προέρχεται                 αντιπροσωπευτικό των               σε  οτιδήποτε  στερεί την

               από ένα μικροαστικό,                ρευμάτων αμφισβήτη-                ελευθερία της έκφρα-
               μίζερο και αποστειρω-               σης που συγκλονίζουν               σης της τέχνης αλλά και

               μένο οικογενειακό πε-               την Ολλανδία στα τέλη              της ύπαρξης, η αποθέ-
               ριβάλλον. Η σύγκρουσή               του '60. Το άλτερ έγκο             ωση του νεανικού έρω-

               του με αυτό είναι αναπό-            του σκηνοθέτη, ο αντι-             τα σε μια τραγική τελικά
               φευκτη, με τραγικά απο-             συμβατικός και απρο-               διάσταση, μιας και αυτός
               τελέσματα.        Μεταφορά          σάρμοστος           γλύπτης        έρχεται αντιμέτωπος με

               στην οθόνη του μυθιστο-             Έρικ, προβάλλεται μέσα             την ασχήμια του μικρο-
               ρήματος του Γιαν Βόλ-               σε ένα κόσμο, απολιθω-             αστισμού. Τον τελευταίο,

               κερς , “Λουκούμ” (1969),            μένο μέσα στο συντηρη-             αντιπροσωπεύουν επά-
               η ταινία είναι ένα γνήσιο           τικό του πρωτόκολλο,               ξια οι γονείς της Όλγας

               προϊόν της πολιτιστικής             από το οποίο απουσιάζει            και το περιβάλλον τους,
               χειραφέτησης που κυρι-              παντελώς η ειλικρίνεια,            που ο Βερχόφεν δεν δι-

               αρχεί στην κεντρική Ευ-             η φαντασία, η χαρά της             στάζει να απογυμνώνει
               ρώπη εκείνη την εποχή.              ζωής και συχνά η αν-               χωρίς οίκτο σε όλη του



                  https://youtu.be/p-IYWEEIA5Y
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108