Page 105 - mag_79
P. 105

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου











































               “κακό παιδί” που ξερνάει τη θρησκεία                  του σε μια βαθιά αγάπη κι ανθρωπιά,

               και τη σεξουαλική καταπίεση, η Ιουλιέτ-               άρρηκτα συνδεδεμένη με το τρελό του
               τα-Όλγα, είναι ένα γυναικείο πρότυπο,                 σαρκικό πάθος για κείνη. Στην ταινία                      105 105
               μοναδικό μέσα στο φιλμικό περιβάλ-                    συνυπάρχουν οι αισθητικά πανέμορ-

               λον του Βερχόφεν, μια θηλυκή εικόνα,                  φες  εικόνες  μαζί  με  τις  χυδαίες,  κά-
               για την οποία εκφράζει τρυφερότητα                    ποιες καθαρής ποίησης κι άλλες απο-

               και ενσυναίσθηση, όπου ο έρωτας σε                    κρουστικές, σύμφωνα με μια τάση που
               όλες του τις διαστάσεις, σαρκικός και                 κυριαρχεί στο δημιουργό της για ρεα-
               ψυχικός διατηρεί ακόμη κάτι το αγνό                   λιστική απεικόνιση της ίδιας της ζωής

               και υγιές. Μετά τη λήξη της “ολλανδι-                 μέσα στις αντιφάσεις της. Είναι ο τρό-
               κής” του περιόδου και την έναρξη της                  πος του για να μας διηγηθεί μια τραγική

               καριέρας του στο Χόλιγουντ, -ειδικά με                ιστορία πάθους, απογυμνώνοντας με
               το φετεινό “Elle”- αυτός παρουσιάζεται                λεπτομέρεια όλους τους ήρωες, ακόμη
               στις ταινίες του ωμός, μια αποθέωση                   και τους δευτερεύοντες, είτε πρόκειται

               της βίας και του σεξ, συχνά διαστρο-                  για τη φωτεινή και αξιολάτρευτη Όλγα,
               φικός, μια αναμέτρηση εχθρικών δυ-                    είτε για το χυδαίο μικροαστικό περι-

               νάμεων που απαρέγκλιτα σφραγίζεται                    βάλλον από το  οποίο προέρχεται  και
               από την αναλογία δυνάστη-δεσποζό-                     που βαραίνει επάνω στους δύο τρελά

               μενου. Η Όλγα είναι ίσως το κεντρικό                  ερωτευμένους νέους. Ξαναβλέποντας
               πρόσωπο του έργου, καθώς γύρω της                     σήμερα το “Turkish delight”- που δια-
               παίρνει σάρκα οτιδήποτε καλό υπάρ-                    κρίθηκε το 1999 σαν η “καλύτερη ολ-

               χει στο χαρακτήρα του Έρικ: έχει τη                   λανδική ταινία του 20ου αιώνα”- συ-
               δύναμη να μεταμορφώνει τον κυνισμό                    νειδητοποιεί κανείς την ελευθερία των
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110