Page 53 - magazine_85
P. 53

από τη Λέσχη Ανάγνωσης "Συνάντηση"











               Πάντως, για τον Σαραντάρη έχει κομβική                διάνοια και το αίσθημα κάτω από την πυκνή
               σημασία η αλήθεια, η οποία συνεπάγεται τη             και λογική της πίστης στον άνθρωπο…».

               συνείδηση. «Γι’ αυτό θέλει την πραγματικό-            Επιστρέφοντας στην Αθήνα (Φεβρουάριος
               τητα-ύπαρξη», έγραφε στο πρώτο του στο-               1941) βρέθηκε σε ιδιωτική κλινική. Υπέφε-
               χαστικό δοκίμιο (Συμβολή σε μια φιλοσο-               ρε από τύφο. Η μαρτυρία της ποιήτριας Με-

               φία της ύπαρξης, 1937). «Ο άνθρωπος για               λισσάνθης δίνει την τελευταία εικόνα του:
               να ζήσει τη ζωή του λογικά και σύμφωνα με             «αποσαρκωμένος σαν βυζαντινός άγιος»,
               όλες τις δυνατότητες της καθολικής του φύ-            «άνθρωπος κάποιου άλλου κόσμου». Ύστε-

               σης πρέπει να είναι βέβαιος για τη δική του           ρα από μερικές ημέρες υπέκυψε εξαιτίας
               πραγματικότητα, πρέπει δηλαδή να μπορέ-               της έλλειψης αντιβιοτικών.
               σει, να επιτύχει να θεωρήσει τη δική του              Μέσα στην αναταραχή του πολέμου, της
               πραγματικότητα, πραγματικότητα-ύπαρξη,                Κατοχής, του Εμφυλίου, η φιγούρα του

               μόνην πραγματικότητα». Αλλά και στην ποί-             έμεινε στο περιθώριο της μνήμης, τόσο από
               ηση έδινε ανάλογη δυνατότητα προσέγγι-                τους φίλους όσο και από τους ομοτέχνους
               σης της ανθρώπινης ύπαρξης, στην αυτάρ-               του. Πέρασαν αρκετές δεκαετίες ώστε ο

               κεια και τη δυνατότητά της να ορίσει την              Σαραντάρης να βρει τον δρόμο του ανάμε-
               πραγματικότητα. Γράφει χαρακτηριστικά:                σα στους αναγνώστες και τους νεότερους                     53
               «…Κάπου ο κίνδυνος είναι μεγάλος/ Όμως                ποιητές.

               αυθόρμητα τραβάμε ίσια/ Προχωρούμε όχι                Και το πιο σημαντικό σ’ αυτή τη συζήτηση
                                                                     κατατίθεται από τον ίδιο: «Τα κύματα είναι
               πια μέσα στη μουσική/ Αλλά μέσα στο θά-               οι  ψυχές  των  ανθρώπων  που  αληθινά  δεν
               νατο/ Κι ο δρόμος μας δεν έχει τέλος» (στη            πεθαίνουν, δηλαδή οι ψυχές όλων των αν-

               συλλογή: Στους φίλους μιας άλλης χαράς,               θρώπων της γης, που πραγματικά τραγου-
               1940).                                                δάν, όταν σωπαίνει ο ήλιος.
               Ωστόσο, στις παραμονές του ελληνοϊτα-                 Δεν πεθαίνουν οι άνθρωποι, δεν πεθαίνουν
               λικού πολέμου βρέθηκε ενώπιος ενωπίω                  τα κύματα, όποιος κοιτάζει τα κύματα ξεχνά-

               με τον εαυτό του: τι ακριβώς προασπίζει η             ει και τούτο ακόμα, πως κάποτε φαινομενικά
               θηριωδία ενός πολέμου; Η δύσκολη συν-                 θα πεθάνει»
               θήκη της μάχης στα ηπειρώτικα βουνά, το

               αδιέξοδο από την αγωνία της επιβίωσης, η
               πλήρης υποταγή στην ειμαρμένη της πραγ-
               ματικότητας,  μπορούν  να  θεωρηθούν  δε-

               δομένα για τον Σαραντάρη, που πίστευε
               ότι τραγική κατάληξη για τον άνθρωπο εί-
               ναι ο πόλεμος: «Πολιτισμένος είναι μονάχα

               όποιος πιστεύει στην αιωνιότητα του αν-
               θρώπου», υποστηρίζοντας ότι αυτή η βαρ-
               βαρότητα δεν επιτρέπει στην ύπαρξη να
               υψωθεί στη διάστασή της, να οδηγηθεί «η
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58