Page 52 - magazine_85
P. 52
πΑΡουΣΙΑΣή
ντάρη αντλείται από τη φύση και τη μεταφυ- ωνιότητα είναι σύντροφοι στο όραμα του
σική της διάσταση. ανθρώπου. Αγαπούσε το ωραίο, ως έννοια
Μπορεί σε κάποια ποιήματα να φαίνεται πολύσημη, ως αντίληψη επίπλαστη αλλά
να έχουμε μια απλή παράθεση εικόνων που και γόνιμη, σταθερή. Σε αντίθεση με αυτά,
δείχνουν μια λεπτή παρατήρηση της φύ- ήταν φανερή η ανικανότητά του να διαχει-
σης χωρίς άλλο νόημα, όμως τα διάφορα ριστεί τη ρεαλιστική πραγματικότητα… Οι
στοιχεία τηςφύσης στο σύνολο της ποίησής οικείοι, οι φίλοι, οι ομότεχνοι, όλοι όσοι
του αποχτούν μια συμβολική σημασία και σχετίστηκαν μαζί του στα λίγα χρόνια που
παίρνουν μεταφυσική διάσταση, όπως και έζησε στην Ελλάδα (από το 1931 κι εξής),
το διώνυμο έρωτας-θάνατος που επανα- κάνουν λόγο για μια φιγούρα αλλόκοτη,
λαμβάνεται συχνά επίσης και κυριαρχεί στη ιδιόμορφη, ωστόσο ελκυστική: αδιαφο-
συλλογή Αστέρια του 1935, που έγραψε ρούσε για την εξωτερική εμφάνισή του, πα-
στο Μονταπόνε μετά το θάνατο του πατέ- θιαζόταν μιλώντας για τα θέματα που αυτός
ρα του. πίστευε πρωταρχικής σημασίας, διεκδικού-
Στα μάτια των ομότεχνών του υπήρξε, σε από τους συνομιλητές του μιαν ανάλογη
ένας «απόκοσμος» εκπρόσωπος της ποί- -με τη δική του σοβαρότητα- εμπεριστατω-
52 ησης και της φιλοσοφίας, ο Ιταλός ελλη- μένη άποψη. Αυτή η μετέωρη φιγούρα, ως
νόφωνος και ο Έλληνας ιταλόφωνος, που εκ τούτου, ήταν επόμενο είτε να κερδίσει
βρέθηκε στην προπολεμική Αθήνα για να τον θαυμασμό είτε να παρεξηγηθεί και να
συνδέσει τη μοίρα του με μία από τις πιο θεωρηθεί αποδιοπομπαίος. Ήταν ο νεα-
έντονες σελίδες των νεοελληνικών γραμ- ρός παθιασμένος ομιλητής στη Φοιτητική
μάτων, τη λεγόμενη «Γενιά του Τριάντα». Λέσχη ή στο Προαύλιο του Πανεπιστημίου
Άλλο τόσο συνέδεσε τη βιωμένη αλήθεια Αθηνών που διατύπωνε τη δική του κοσμο-
του, ως διανοούμενος, με τις κακουχίες θεωρία αδιαφορώντας για τα ρητορικά
του αλβανικού μετώπου: βρέθηκε ως στρα- κλισέ, τη λογοκρατία των φιλοσόφων και
τιώτης στην πρώτη γραμμή, σίγουρα ανί- τη σύγχρονη θεωρητική μεθοδολογία, στε-
κανος να υπερασπιστεί οποιαδήποτε ιδέα κόμενος ανάμεσα σε ακμάζουσες προσω-
ή τον εαυτό του, υπέκυψε τον Φεβρουάριο πικότητες όπως ο Κ. Δεσποτόπουλος, ο Κ.
του 1941, σε ηλικία 33 ετών. Τσάτσος, ο Ι. Συκουτρής.
Η παρουσία του στα ελληνικά γράμματα Η εικόνα του μέσα από τη σύγχρονη προ-
-είναι πια κοινός τόπος- προσέδωσε μίαν σέγγιση του έργου που κατέλιπε, θα μπορέ-
αδιόρατη αλλά ισχυρή ώθηση στη μουδια- σει να αποκατασταθεί μόνον διαμέσου της
σμένη και προφανώς αποκομμένη λογοτε- μελέτης του ποιητή και του φιλοσόφου, ως
χνική κοινότητα από τις διεθνείς εξελίξεις ένα όλον. Ο «ένας εισχωρούσε μέσα στον
του Μεσοπολέμου. άλλον», όπως ακριβώς είχε παρατηρήσει
Ο κόσμος των λέξεων είναι πλασμένος από ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος (γνώριμός
νοήματα χειμαρρώδη, εικόνες φωτερές και του από τα χρόνια της θητείας του ως κοι-
προσδοκίες για εκείνον, το πνεύμα και η αι- νωνιολόγος στη Φιλοσοφική της Αθήνας).