Page 93 - mag_98
P. 93
της Σοφίας Καλμανίδου
Πεινάει. Φοβάται. Προς βορράν.
Διψάει. Φοβάται. Προς βορράν.
Κρυώνει. Φοβάται. Προς βορράν.
Ο Μελάκ, ένα αγόρι από την Ανατολή – μή τρόμου και πόνου που φωτίζει την
αν και στην ιστορία δεν αναφέρεται ο βαθιά οδύνη του πολέμου όπως αυτή
τόπος καταγωγής– και η αδερφή του αποτυπώνεται στην παιδική ψυχή.
η Νουρ, ξεφεύγουν από την εμπόλεμη Η Αργυρώ Πιπίνη καταφέρνει να με-
ζώνη και ξεκινούν ένα ταξίδι στο άγνω- ταφέρει στον αναγνώστη μέσα από την
στο, ένα ταξίδι προς τη σωτηρία. Μόνοι μυθοπλασία και την παραμυθία, στο
τους, χωρίς γονείς, μόνος ο Μελάκ να ταξίδι αυτό της φυγής των ηρώων της
διασχίζει άγνωστα μέρη και να φροντί- από την πατρίδα τους όλη την ψυχική
ζει και την αδερφή του. Μπαίνουν σε διαδρομή που ακολουθούν από τον
βάρκες, διασχίζουν θάλασσες, μόνοι φόβο, στον τρόμο, στην ελπίδα.
τους, και φτάνουν σε μέρος ασφαλές. Κι η παραμυθία έρχεται να εγκιβωτιστεί
Εκεί ο Μελάκ θα μπορέσει να ξαναβρεί στην ιστορία του Μελάκ, μέσα από την
την ασφάλεια και τη ζεστασιά που άφη- παράθεση του διδακτικού λαϊκού πα-
σε πίσω στην πατρίδα του. ραμυθιού «Η ατυχία και η ευλογία» ή 93 93
«Ο Μελάκ, μόνος» είναι ένα λυρικό «Ο γέρος και το άλογο» όπου η τύχη και
παραμύθι που απευθύνεται σε παιδιά η ατυχία δεν κρατάνε για πάντα. Έτσι
ηλικίας δημοτικού. Παιδιά ικανά να κι οι ήρωες των παραμυθιών όπως
κατανοήσουν την φρίκη του πολέμου και της ζωής ωριμάζουν μέσα από την
και του ξεριζωμού, της μοναξιάς και δοκιμασία μόνο αν καταφέρουν να με-
του φόβου, χωρίς όμως να διαβάζουν τουσιώσουν το κακό σε καλό.
ή να βλέπουν μπροστά τους εικόνες «Ο Μελάκ, μόνος» είναι ένα βιβλίο
φρίκης. πέρασμα (crossover) από τον πόλεμο
Η Αργυρώ Πιπίνη, με ποιητική λιτή στην ειρήνη, από τον διχασμό στην αλ-
γραφή ανασαίνει βαθιά μέσα στις λέ- ληλεγγύη και λειτουργεί ως μια στέρεα
ξεις της κι ο Αχιλλέας Ραζής την ακο- γέφυρα για να μπορέσουν τα παιδιά ,
λουθεί δίνοντας σχήματα και χρώματα ενδυναμωμένα ψυχικά, να περάσουν
στην ιστορία της. Οι δύο δημιουργοί από τον μύθο στην πραγματικότητα.
συνομιλούν με έναν μαγικό τρόπο κι «Ο Μελάκ, μόνος» παύει να είναι μόνος
αληθινά είναι αδύνατο να ξεχωρίσει κι αποκτά όλους εμάς τους αναγνώ-
κανείς ποιος μιλάει κάθε φορά. στες, πιστούς του συντρόφους.
Το έντονο κόκκινο χρώμα της πυρκα- Το βιβλίο εκδόθηκε υπό την αιγίδα
γιάς και το μαύρο της καταστροφής δη- της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για
μιουργούν έναν καμβά όπου πάνω του τους πρόσφυγες (UNHCR. The United
περπατάνε τα δύο παιδιά χαράσσοντας Nation Refugee Agency). Από τις εκ-
την δική τους διαδρομή. Μια διαδρο- δόσεις Καλειδοσκόπιο.