Page 67 - mag_96N
P. 67

«Ένα καλό βιβλίο δεν είναι αυτό που διαβάζουμε,

                                      αλλά αυτό που διαβάζει εμάς.»


                                                         W.H. Auden





                                                   γΟΥΪλΙΑΜ χ. γκΑΣ

                                                   ΤΟ ΤΟΥΝέλ


                                                   έκδόσεις κΑΣΤΑΝΙωΤΗΣ
                                                   Ο αφηγητής είναι ένας διακεκριμένος άντρας
                                                   στα πενήντα του, ο Γουίλιαμ φρέντερικ Κόλερ,

                                                   καθηγητής πανεπιστημίου κάπου στις μεσοδυτι-
                                                   κές πολιτείες των ΗΠΑ. Το βασικό θέμα που τον

                                                   απασχολεί είναι το Τρίτο Ράιχ. Έχει μόλις ολο-
                                                   κληρώσει το μεγάλο του έργο, μια μελέτη με τίτ-

                                                   λο Ενοχή και αθωότητα στη χιτλερική Γερμανία.
                                                   Το μόνο που του απομένει είναι μια εισαγωγή.

                                                   Κάθεται, λοιπόν, να γράψει το σχετικό κείμενο,
                                                   αλλά πολύ σύντομα διολισθαίνει σε ένα ανεξή-

               γητο αδιέξοδο. Αντί για εισαγωγή, αρχίζει να γράφει ένα άλλο βιβλίο,
               μιαν άλλη ιστορία – την ιστορία του ίδιου του ιστορικού. Αυτό είναι το                                           67

               εντελώς αντίθετο από τη σαφώς τεκμηριωμένη και αιτιοκρατικά προσδι-
               ορισμένη ιστορία του Ράιχ. Είναι κάτι υποκειμενικό και ιδιωτικό, που δεν

               έχει σχήμα ούτε κίνηση, ενώ η Ιστορία είναι αντικειμενική και δημόσια, δι-
               αθέτει τάξη και κατεύθυνση. Αυτό που γράφει ο Κόλερ είναι κάτι χαοτικό,

               σκοτεινό, γεμάτο ψέματα και αποκρύψεις, κενά και επαναλήψεις. Μάλιστα
               η εισαγωγή του είναι τόσο προσωπική που φοβάται μήπως την ανακαλύψει

               η γυναίκα του, κι έτσι κρύβει αυτές τις σελίδες ανάμεσα στις σελίδες του
               βιβλίου του, εκεί που ξέρει ότι δεν θα εντοπιστούν. Ταυτόχρονα, ο Κόλερ

               ξεκινά να σκάβει ένα τούνελ στο υπόγειο του σπιτιού του. Το συγκριμένο
               τούνελ αντικατοπτρίζει και την ανασκαφή που επιχειρεί μέσα στην ίδια του

               τη ζωή – στα συναισθήματά του, στο παρελθόν του, στις λίγες αγάπες και
               στα πολλά μίση του. Το γράψιμο, το σκάψιμο, η δική μας ανάγνωση συ-

               νεχίζονται μαζί, ανοίγοντας μια τρύπα στη γλώσσα και στον χρόνο, μια
               τρύπα που πλησιάζει και παράλληλα απομακρύνεται από τα μυστικά που δι-

               έπουν τον πυρήνα αυτού του μυθιστορήματος – τον φασισμό της καρδιάς.
               Το Τούνελ, ένα βιβλίο που διαμορφωνόταν επί τριάντα χρόνια, εμφανί-

               στηκε στο λογοτεχνικό προσκήνιο το 1995 και αμέσως χαιρετίστηκε ως
               ένα αδιαμφισβήτητο αριστούργημα των σύγχρονων γραμμάτων.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72