Page 24 - mag_83
P. 24
Ας φιλοςοφήςουμε…
η Δικη κΑι η κΑτΑΔικη
τΟυ ΣωκρΑτη
Ακόμα πιο γνωστά και σίγουρα είναι ιδεών, δεν σήμαινε αυτό στην αρχαι-
τα στοιχεία που αφορούν το θάνατο ότητα. Καινά δαιμόνια σήμαινε νέ-
του Σωκράτη, γιατί προέρχονται από ους θεούς και κατά πάσα πιθανότητα,
24
διάφορες πηγές. Η κατηγορία εναντί- όσο μπορούμε να είμαστε σίγουροι,
ον του ήταν διπλή: ότι εισάγει «καινά εννοούσαν το περίφημο «δαιμόνιο»
δαιμόνια» και ότι «διαφθείρει τους του Σωκράτη, μια φωνή δηλαδή που
νέους». την αναφέρει και ο Πλάτωνας και
Το δικαστήριο, που τον καταδίκασε πολύ πιο αδέξια και ο Ξενοφώντας.
τελικά, ήταν το μεγάλο λαϊκό δικα- Ο Σωκράτης άκουγε μια φωνή, κάτι
στήριο της Αθήνας, όπου η δίκη περί σαν «προσωπικό θεό», ο οποίος κατά
ενοχής και ποινής ή αθωότητας κατέ- τον Πλάτωνα τον απέτρεπε από τις
ληγε με ψηφοφορία. Το δικαστήριο κακοτοπιές, κατά δε τον Ξενοφώντα,
λοιπόν που τον καταδίκασε έδωσε που είναι πιο απλοϊκός, του πρόλεγε
βάρος κυρίως στο πρώτο σκέλος της το μέλλον. ο Σωκράτης δηλαδή πα-
κατηγορίας, στα «καινά δαιμόνια», ρουσιάζεται σαν να ήταν μια μορφή
στην ασέβεια δηλαδή του Σωκράτη μάντη. Και όταν εμφανίζεται στο δι-
και όχι στη διαφθορά των νέων, ό,τι καστήριο, πάλι μέσα από έναν πλατω-
κι αν σήμαινε αυτό. Δεν κατηγορή- νικό διάλογο, τον «Ευθύφρονα», που
θηκε ακριβώς για αθεΐα. Αυτή η κα- περιγράφει τις τελευταίες ημέρες πριν
τηγορία δεν θα μπορούσε να σταθεί. από τη δίκη, συνομιλεί ο Σωκράτης
«Καινά δαιμόνια», παρότι η φράση με έναν μάντη που είναι ο Ευθύφρο-
απέκτησε αργότερα παροιμιακό χα- νας και ο Ευθύφρονας τον αντιμε-
ρακτήρα και σημαίνει εισαγωγή νέων τωπίζει και αυτός σαν μάντη, δηλαδή