Page 27 - mag_83
P. 27

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               προκαλέσει, με συνέπεια  η πλειοψη-                   ζωή, ποιος απ' τους δύο θα περάσει
               φία υπέρ της θανατικής ποινής κατά                    καλύτερα, δεν το ξέρει κανείς». Δεί-

               τη δεύτερη ψηφοφορία να είναι πολύ                    χνει δηλαδή μια αγνωστικιστική στά-
               πιο μεγάλη.                                           ση σε σχέση με τη μετά θάνατο ζωή

               Όπως ξέρουμε, μετά από μερικές                        και το επέκεινα, διαφορετική από αυτή
               μέρες, ήπιε με καρτερία το κώνειο,                    που παρουσιάζει ο Πλάτωνας στον
               όπως αναφέρουν οι μαρτυρίες που                       «Φαίδωνα», όπου ο Σωκράτης φέρε-

               μας παρουσιάζει ο Πλάτωνας από                        ται να λέει ότι «είμαι πολύ χαρούμε-
               όσους ήταν κοντά του εκείνη τη στιγ-                  νος που θα πεθάνω, διότι θα φύγω

               μή και η μοίρα του καθορίστηκε περί-                  από το σώμα μου και η ψυχή μου θα
               που απ' τον θάνατό του. Ο θάνατος                     συναντήσει τις Ιδέες ...». Πρόκειται
               του Σωκράτη θεωρείται ένας κατεξο-                    μάλλον για προσαρμογή των λόγων

               χήν «φιλοσοφικός θάνατος», καθώς
               πέθανε με απόλυτη ηρεμία, ανάμεσα                     του Σωκράτη στο πλατωνικό δόγμα.

               στους φίλους του, μιλώντας για σο-                    Ας αρκεστούμε όμως σε αυτό το ση-
               βαρά φιλοσοφικά θέματα, χωρίς να                      μείωμα σε όλα αυτά τα στοιχεία που
               δείχνει κανένα φόβο γι` αυτό που                      παραθέσαμε για τη ζωή, το περιβάλ-                         27

               τον περίμενε. Αυτό δεν σημαίνει ότι                   λον,  τη δίκη  και την  καταδίκη  του
               ο Σωκράτης πίστευε στη μετά θάνατο                    Σωκράτη και θα επανέλθουμε στο

               ζωή. Πρόκειται για πλατωνικό δόγμα.                   επόμενο για να δούμε αυτό που ονο-
               Είτε πίστευε είτε δεν πίστευε, τελειώ-                μάζεται στην ιστορία της φιλοσοφίας
               νει την απολογία του λέγοντας: «εγώ                   «σωκρατικό πρόβλημα» και αν επί της

               πάω κάπου, εσείς πάτε κάπου αλλού,                    ουσίας υπάρχει μια σωκρατική φιλο-
               εγώ πάω στο θάνατο, εσείς πάτε στη                    σοφία.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32