Page 16 - mag_88
P. 16

Ας φιλοςοφήςουμε…










               η μίμηση




               κΑί η συμμετόχη


















               Πώς συνδέονται τώρα μεταξύ τους                       ματικός κόσμος καθορίζεται από
               τα αισθητά με τα νοητά; Πώς απο-                      τον κόσμο των Ιδεών.
               φαινόμαστε ότι ο Σωκράτης είναι                       Ας αφήσουμε τον Σωκράτη και ας

               δίκαιος; Με ποιο κριτήριο; Εδώ                        πάρουμε για παράδειγμα την αθη-
               υπεισέρχεται η πλατωνική έννοια                       ναϊκή πολιτεία. Εάν πούμε ότι το

   16          της  μίμησης ή της  συμμετοχής  σε                    πολίτευμα των Αθηναίων είναι δί-
               μια Ιδέα. Ο Σωκράτης μιμείται την                     καιο ή ότι μετέχει στην έννοια της

               Ιδέα της δικαιοσύνης ή, αν θέλετε,                    δικαιοσύνης ή ότι μιμείται τη δι-
               συμμετέχει στην Ιδέα της δικαιοσύ-                    καιοσύνη, είναι σαν να έχουμε

               νης.                                                  ένα πρότυπο για το τι είναι δίκαιη
               Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα υπό-                    πολιτεία και να προσπαθούμε να
               δειγμα. Η Ιδέα της δικαιοσύνης                        αποφανθούμε πόσο απέχει η πραγ-

               ορίζει τι είναι δικαιοσύνη. Η Ιδέα                    ματικότητα από αυτό το πρότυπο.
               είναι ένα πρότυπο, ένα υπόδειγμα,                     Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να

               με το οποίο προσπαθεί ο Σωκρά-                        κρίνουμε την αθηναϊκή πολιτεία, με
               της να έρθει σε επαφή. Και όπως                       βάση την Ιδέα της δικαιοσύνης, και
               κάθε υπόδειγμα έχει μια σταθερό-                      να αποφανθούμε αν το πολίτευμα

               τητα και μια αυτοδυναμία. Η έννοια                    των Αθηναίων είναι δίκαιο ή άδι-
               της μίμησης είναι καθοριστική στην                    κο, ανάλογα με το πόσο απέχει από

               πλατωνική φιλοσοφία σαν προσέγ-                       την πρότυπη Ιδέα. Ή μπορούμε να
               γιση της πραγματικότητας. Ο Πλά-                      πούμε ότι το πολίτευμα της Σπάρτης
               τωνας δεν ήθελε απλώς να πει ότι                      βρίσκεται πιο κοντά στην Ιδέα της

               υπάρχει ένα καθολικό νοητό επίπε-                     δικαιοσύνη και συνεπώς είναι κα-
               δο και ένα αισθητό, που έχουν με-                     λύτερο από το πολίτευμα της Αθή-

               ταξύ τους κάποια σχέση. Ήθελε να                      νας. Αν απομονώσουμε το καθο-
               πει κάτι περισσότερο: ότι ο πραγ-                     λικό (τις Ιδέες) από το μερικό (τα
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21