Page 12 - mag_88
P. 12

Ας φιλοςοφήςουμε…










               Αίσθηση κΑί Νόηση






























               Στο προηγούμενο σημείωμα ανα-                         υπάρχει τίποτα το εξωφυσικό, κα-

               φερθήκαμε στην πλατωνική διαλο-                       νένας εξωτερικός δημιουργός, κα-
               γική γραφή και στη χρήση του μύ-                      νένα σχέδιο και κανένας σκοπός,
   12
               θου εκ μέρους του Πλάτωνα για να                      αλλά όλα συμβαίνουν από τυχαίες
               εκφράσει τις φιλοσοφικές του από-                     συνενώσεις και διαχωρισμούς των

               ψεις. Ας περάσουμε λοιπόν τώρα                        βασικών στοιχείων, όπως π.χ στην
               στην ίδια τη φιλοσοφία του Πλά-                       ατομική θεωρία του Δημόκριτου.

               τωνα, εκκινώντας από τη διάσημη                       Ο Πλάτωνας στο ερώτημα, «τι υπάρ-
               «θεωρία των Ιδεών», που αποτελεί                      χει;», απαντά ότι αφενός υπάρχει ο
               τον κεντρικό άξονα για την πλατω-                     κόσμος μέσα στον οποίο ζούμε και

               νική οντολογία, τη γνωσιολογία,                       τον οποίο αντιλαμβανόμαστε με τις
               την πολιτική και την ηθική, δηλαδή                    αισθήσεις μας και την εμπειρία μας,

               για το σύνολο της πλατωνικής φι-                      αλλά η πραγματικότητα δεν είναι
               λοσοφίας.                                             μόνο αυτό. Υπάρχει ένα δεύτερο

               Είδαμε ότι οι προσωκρατικοί φιλό-                     πεδίο πραγματικότητας, το οποίο
               σοφοι  θεμελίωσαν την οντολογία                       ονομάζει πεδίο των Ιδεών, όπου οι

               αναζητώντας μια ενιαία υλική κατά                     Ιδέες αποτελούν αυθύπαρκτες νοη-
               βάση αρχή των όντων, του κόσμου                       τές οντότητες, οι οποίες δεν έχουν
               που αντιλαμβανόμαστε με τις αι-                       άμεση σχέση με την αισθητή πραγ-

               σθήσεις, με αναγωγή σε μια κοι-                       ματικότητα και την εμπειρία. Μάλι-
               νή αρχή, όπως το νερό, ο αέρας,                       στα, ιεραρχώντας τα δύο βασίλεια

               η φωτιά ή τα άτομα. Πρόκειται για                     -το βασίλειο της αίσθησης και το
               την εικόνα ενός κόσμου όπου δεν                       βασίλειο της  νόησης-  τοποθετεί
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17