Page 17 - mag 122
P. 17

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               και ο Αβερρόης αποδέχτηκαν χωρίς                        κάλλιστα να πιστεύουμε σε ένα αι-
               πρόβλημα την άποψη του Αριστοτέ-                        ώνιο σύμπαν που έχει δημιουργη-

               λη, παρά το γεγονός ότι τους έφερ-                      θεί από έναν αιώνιο Θεό. Ο Ακι-
               νε αντιμέτωπους  με την ισλαμική                        νάτης δίνει και ένα παράδειγμα.

               ορθοδοξία.  Ωστόσο, οι στοχαστές                        Ας φανταστούμε ένα αποτύπωμα

               του Χριστιανισμού και του Ιουδαϊ-                       ποδιού στην άμμο το οποίο βρί-
               σμού δυσκολεύτηκαν να τη δεχτούν.                       σκεται εκεί αιωνίως. Παρόλο που
               Υποστήριζαν ότι σύμφωνα με τη Βί-                       το αποτύπωμα ήταν πάντοτε εκεί

               βλο το  σύμπαν είχε αρχή, οπότε  ο                      αναγνωρίζουμε ότι η αιτία της


               Αριστοτέλης έπρεπε να κάνει λάθος.
               Το σύμπαν δεν υπήρχε ή δεν υπήρχε                       ύπαρξής του είναι το πόδι που εί-

               πάντοτε, όμως αυτό ήταν απλώς μία                       ναι και αυτό αιώνιο.  Αν δεν υπήρ-
               θρησκευτική πεποίθηση ή μπορούσε                        χε το πόδι δεν θα υπήρχε και το

               να αποδειχθεί και με λογικούς συλ-                      αποτύπωμα. Το αιώνιο σύμπαν,
               λογισμούς;                                              δηλαδή, κατά τον Ακινάτη, είναι
                                                                       το αποτύπωμα του αιώνιου Θεού.                           17
               Ο Ακινάτης θέλει να δείξει ότι το σύ-
               μπαν είχε αρχή αλλά θέλει επίσης να                     Θα συνεχίσουμε όμως στο επόμε-

               δείξει ότι ο συλλογισμός του Αριστο-                    νο σημείωμα την παρουσίαση του
               τέλη δεν είναι εσφαλμένος.  Υποστη-                     έργου του μεγάλου θεολόγου και

               ρίζει ότι οι σύγχρονοί του Χριστιανοί                   φιλόσοφου που σημάδεψε με το

               συγχέουν δύο διαφορετικά πράγμα-                        έργο του την ιστορία της φιλοσο-

               τα. Πρώτον ότι ο Θεός δημιούργησε                       φίας στην οποία κατέχει μια ξεχω-
               το σύμπαν και δεύτερον ότι το σύ-                       ριστή θέση.

               μπαν είχε αρχή.  Ο Ακινάτης επιχει-
               ρεί να αποδείξει ότι στην πραγματι-                                                      Αβικέννας

               κότητα η άποψή του Αριστοτέλη ότι

               το σύμπαν υπήρχε πάντοτε μπορεί να
               ισχύει ακόμα και αν ο Θεός το δημι-
               ούργησε.


               Ο Ακινάτης ισχυρίζεται ότι κάτι που

               είναι δημιούργημα του Θεού και
               οφείλει την ύπαρξή του αποκλειστικά

               στον Θεό δεν σημαίνει ότι πρέπει κά-
               ποτε να μην υπήρχε.  Άρα μπορούμε
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22