Page 17 - mag 122
P. 17
του Γεράσιμου Γεωργάτου
και ο Αβερρόης αποδέχτηκαν χωρίς κάλλιστα να πιστεύουμε σε ένα αι-
πρόβλημα την άποψη του Αριστοτέ- ώνιο σύμπαν που έχει δημιουργη-
λη, παρά το γεγονός ότι τους έφερ- θεί από έναν αιώνιο Θεό. Ο Ακι-
νε αντιμέτωπους με την ισλαμική νάτης δίνει και ένα παράδειγμα.
ορθοδοξία. Ωστόσο, οι στοχαστές Ας φανταστούμε ένα αποτύπωμα
του Χριστιανισμού και του Ιουδαϊ- ποδιού στην άμμο το οποίο βρί-
σμού δυσκολεύτηκαν να τη δεχτούν. σκεται εκεί αιωνίως. Παρόλο που
Υποστήριζαν ότι σύμφωνα με τη Βί- το αποτύπωμα ήταν πάντοτε εκεί
βλο το σύμπαν είχε αρχή, οπότε ο αναγνωρίζουμε ότι η αιτία της
Αριστοτέλης έπρεπε να κάνει λάθος.
Το σύμπαν δεν υπήρχε ή δεν υπήρχε ύπαρξής του είναι το πόδι που εί-
πάντοτε, όμως αυτό ήταν απλώς μία ναι και αυτό αιώνιο. Αν δεν υπήρ-
θρησκευτική πεποίθηση ή μπορούσε χε το πόδι δεν θα υπήρχε και το
να αποδειχθεί και με λογικούς συλ- αποτύπωμα. Το αιώνιο σύμπαν,
λογισμούς; δηλαδή, κατά τον Ακινάτη, είναι
το αποτύπωμα του αιώνιου Θεού. 17
Ο Ακινάτης θέλει να δείξει ότι το σύ-
μπαν είχε αρχή αλλά θέλει επίσης να Θα συνεχίσουμε όμως στο επόμε-
δείξει ότι ο συλλογισμός του Αριστο- νο σημείωμα την παρουσίαση του
τέλη δεν είναι εσφαλμένος. Υποστη- έργου του μεγάλου θεολόγου και
ρίζει ότι οι σύγχρονοί του Χριστιανοί φιλόσοφου που σημάδεψε με το
συγχέουν δύο διαφορετικά πράγμα- έργο του την ιστορία της φιλοσο-
τα. Πρώτον ότι ο Θεός δημιούργησε φίας στην οποία κατέχει μια ξεχω-
το σύμπαν και δεύτερον ότι το σύ- ριστή θέση.
μπαν είχε αρχή. Ο Ακινάτης επιχει-
ρεί να αποδείξει ότι στην πραγματι- Αβικέννας
κότητα η άποψή του Αριστοτέλη ότι
το σύμπαν υπήρχε πάντοτε μπορεί να
ισχύει ακόμα και αν ο Θεός το δημι-
ούργησε.
Ο Ακινάτης ισχυρίζεται ότι κάτι που
είναι δημιούργημα του Θεού και
οφείλει την ύπαρξή του αποκλειστικά
στον Θεό δεν σημαίνει ότι πρέπει κά-
ποτε να μην υπήρχε. Άρα μπορούμε