Page 12 - mag 122
P. 12
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
υπηρεσία με την αφοσίωσή τους όπως ο Γουλιέλμος του Όκαμ, γνω-
στην παιδεία. Αυτό βεβαίως δεν στός για το περίφημο ξυράφι του
ήταν στους αρχικούς σκοπούς του
Όκαμ, δηλαδή ότι η απλούστερη
Αγίου Δομίνικου που είχε θεσπίσει
εξήγηση ενός φαινομένου είναι και
ως κανόνα ότι οι μοναχοί του τάγ-
η σωστότερη. Εν ολίγοις, αφαιρε-
ματος δεν έπρεπε να διδάσκονται
κοσμικές επιστήμες ή ελευθέρια τική διαδικασία, δηλαδή αυτό που
επαγγέλματα παρά μόνο κατ` εξαί- κάνουν οι επιστήμες.
ρεση και κατόπιν αδείας. Ο κανό- Ο Θωμάς ο Ακινάτης θεωρείται ο
νας αυτός καταργήθηκε το 1259 μεγαλύτερος από τους σχολαστι-
και έκτοτε είχε καταβληθεί κάθε κούς φιλόσοφους. Σε όλα τα κα-
προσπάθεια να γίνει η ζωή των με- θολικά ιδρύματα που διδάσκουν
λετητών Δομινικανών πιο εύκολη. φιλοσοφία, το σύστημά του διδά-
12 Η χειρωνακτική εργασία δεν απο-
σκεται ως το μόνο ορθό. Σε πολλά
τελούσε μέρος των καθηκόντων
ζητήματα ακολουθεί τον Αριστο-
τους και οι ώρες της λατρείας και
τέλη από τόσο κοντά ώστε ο Στα-
της προσευχής είχαν συντομευτεί
γειρίτης μεταξύ των Καθολικών να
για να εξασφαλιστεί περισσότερος
έχει σχεδόν το κύρος ενός εκ των
χρόνος για τη μελέτη. Είχαν αφι-
Πατέρων της εκκλησίας. Στην επο-
ερωθεί να συνδυάσουν τον Αρι-
στοτέλη με τον Χριστό, έργο που χή του Ακινάτη η διαμάχη μεταξύ
Πλάτωνα και Αριστοτέλη δεν είχε
εκπλήρωσε καλύτερα απ` όλους ο
Θωμάς ο Ακινάτης τόσο ώστε οι κριθεί ακόμα. Η επίδραση του Ακι-
μετέπειτα Δομινικανοί δεν έδωσαν νάτη εξασφάλισε την αποδοχή του
μεγάλα πράγματα στη φιλοσοφία. Αριστοτέλη μέχρι την Αναγέννηση.
Στο στρατόπεδο των Φραγκισκα- Στην Αναγέννηση ο Πλάτωνας έγι-
νών, παρόλο που ο Άγιος Φρα- νε εκ νέου περισσότερο γνωστός
γκίσκος αντιπαθούσε τη μάθηση και οι απόψεις του απέκτησαν και
περισσότερο από τον Δομήνικο, πάλι την υπεροχή στην αντίληψη
αναδείχθηκαν σημαντικά ονόματα, των περισσότερων φιλοσόφων.