Page 16 - mag_121
P. 16

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…                             του Γεράσιμου Γεωργάτου










               ΣΧΟΛΕΣ ΚΆΙ ΠΆΝΕΠΙΣΤΗΜΙΆ














               Ήδη από τον 10ο αιώνα οι μορ-                         Μόλις εδραιώθηκαν τα πανεπιστή-

               φές της μεσαιωνικής εκπαίδευσης                       μια, η φιλοσοφία έγινε ένας όλο
               είχαν  αρχίσει  να  αναπτύσσονται                     και  πιο  εξειδικευμένος  ακαδημα-

               και να αλλάζουν σημαντικά. Μονα-                      ϊκός κλάδος, όλο και πιο διακρι-
               στηριακές σχολές είχαν πλέον την                      τή από τη θεολογία. Η φιλοσοφία

               ευθύνη για την εκπαίδευση νεαρών                      διδασκόταν πλέον στη σχολή των
               μοναχών και επιπλέον εμφανίστη-                       τεχνών (γραμματική, ρητορική, λο-

               καν δάσκαλοι οι οποίοι παρέδιδαν                      γική, αριθμητική, γεωμετρία, μου-
               ιδιαίτερα μαθήματα και συχνά με-                      σική, αστρονομία), που προσέφε-
   16          τακινούνταν από μέρος σε μέρος                        ρε ένα είδος προπτυχιακού κύκλου

               μαζί με τους μαθητές τους. Εν τω                      σπουδών, τον οποίο όλοι οι φοιτη-

               μεταξύ αναπτύσσονταν και άλλα                         τές έπρεπε να ολοκληρώσουν πριν
               είδη  σχολών  στους  καθεδρικούς                      συνεχίσουν σε μία από τις ανώτε-

               ναούς για την  εκπαίδευση όσων                        ρες σχολές. Η θεολογία όμως, η
               έμπαιναν στον κοσμικό κλήρο. Τα                       οποία επικαλούνταν όχι μόνο τη

               μεταγενέστερα μεσαιωνικά πανε-                        λογική αλλά και τις γραφές, τους
               πιστήμια  συχνά  προέκυψαν  από                       πατέρες  και  τους  εκκλησιαστικούς

               τέτοιου είδους σχολές, με επιχο-                      λόγους, διδασκόταν στις ανεξάρ-
               ρηγήσεις από την πολιτεία ή την                       τητες θεολογικές  σχολές ως ένα

               εκκλησία. Τα πρώτα πανεπιστήμια                       είδος μεταπτυχιακού προγράμμα-
               εμφανίστηκαν στην Ιταλία περί το                      τος. Ο διαχωρισμός της γνώσης

               1150  και  στη  Γαλλία  περίπου  το                   από την πίστη, αυτό που οι Άραβες
               1200. Η Οξφόρδη και το Κέμπριτζ                       φιλόσοφοι ονόμαζαν «το δόγμα

               είναι λίγο μεταγενέστερα. Αξίζει                      της διπλής αλήθειας», δεν αποτελεί
               να σημειωθεί ότι το πανεπιστήμιο                      μόνο ζήτημα ιδεολογικής διαμά-

               είναι ένας από τους λίγους σημα-                      χης, αλλά καταγράφεται πλέον και
               ντικούς μεσαιωνικούς θεσμούς                          θεσμικά. Η μεγάλη στροφή έχει πια

               που μαζί με την Εκκλησία επιβιώνει                    αρχίσει και στο επόμενο σημείωμα
               μέχρι σήμερα.                                         θα δούμε τη συνέχεια της.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21