Page 51 - mag_120
        P. 51
     της Κατερίνας Γεμελιάρη
               Η Θεσσαλονίκη –η πόλη της ιστορι-                     πέδου  ιδεολογικής  εκπαίδευσης.
               κής πολυφωνίας και της αντίστασης–                    Μέσα από κωδικοποιημένα memes,
               μετατράπηκε  πρόσφατα  σε  μικρο-                     «αστεία» με ρατσιστική χροιά, “πα-
               γραφία  ενός  σκοτεινού  μέλλοντος:                   τριωτικά”  accounts  με  λαμπερά
               μαθητές στρατολογούνται από ακρο-                     φίλτρα και εικονικούς ήρωες, οι ιδέ-
               δεξιούς θύλακες, δέχονται «ιδεολο-                    ες  της  βίας  και  της  μισαλλοδοξίας
               γική» εκπαίδευση μέσω διαδικτύου,                     περνούν  κάτω  από  το  ραντάρ  των
               συμμετέχουν σε οργανωμένες επιθέ-                     ενηλίκων. Το φασιστικό μήνυμα δεν
               σεις με ρόπαλα και μολότοφ. Σκηνές                    κραυγάζει πλέον – ψιθυρίζει, μετα-
               που άλλοτε καταδικάζονταν ως “πε-                     τρέπεται σε αστείο, σε τάση, σε παι-
               ριθωριακές”, σήμερα στήνουν πανη-                     χνίδι.
               γύρι  μπροστά  σε  κινητά  που  κατα-                 Το  φαινόμενο  δεν  περιορίζεται  στα
               γράφουν, σε μάτια που αδιαφορούν,                     ελληνικά σύνορα. Από τη Generation
               σε θεσμούς που κωφεύουν.                              Identity στη Γαλλία έως τις νεοναζι-
               Πώς εξηγείται αυτή                                    στικές ομάδες στην Ουγγαρία, η Ευ-
               η διολίσθηση;                                         ρώπη  βλέπει  μια  νεανική  γενιά  να                      51
               Οι  απαντήσεις  είναι  πολλές,  αλλά                  ερωτοτροπεί με την ιδέα της “εθνο-
               όλες συγκλίνουν σε ένα τοπίο εγκα-                    κάθαρσης”,  της  “επιστροφής  στην
                                                                     τάξη”, της “αντισυστημικής καθαρό-
               τάλειψης.                                             τητας”. Η βία, πια, δεν φορά αρβύλες
               Η  Ελλάδα  της  κρίσης,  της  μετανά-                 – φορά sneakers. Δεν κρατά κοντάρι
               στευσης,  της  κοινωνικής  κόπωσης                    – κρατά κινητό. Δεν γράφει προκηρύ-
               και του αποπροσανατολισμένου εκ-                      ξεις – ανεβάζει stories.
               παιδευτικού  συστήματος  γέννησε                      Κι αν αυτό μας φαίνεται υπερβολικό,
               μια νεολαία που αναζητά απεγνω-                       δεν έχουμε παρά να θυμηθούμε πως
               σμένα λόγο ύπαρξης. Όταν το σχο-                      στη Θεσσαλονίκη, μαθητές γυμνασί-
               λείο μετατρέπεται σε μηχανή εξετά-                    ου έκαναν ναζιστικούς χαιρετισμούς
               σεων και όχι σε μηχανισμό σκέψης·                     μπροστά  σε  κάμερες.  Όχι  κρυφά  –
               όταν  η  οικογένεια  παλεύει  για  επι-               περήφανα.  Γιατί;  Γιατί  δεν  φοβού-
               βίωση και όχι για επικοινωνία· όταν                   νται τις συνέπειες. Γιατί αισθάνονται
               το  κράτος  τιμωρεί  το  λάθος  αλλά                  ότι  εκφράζουν  κάτι  “γνήσιο”,  “πα-
               δεν επενδύει στην πρόληψη – τότε η                    τριωτικό”,  “δίκαιο”.  Γιατί  κανείς  δεν
               ρητορική του φασισμού φαντάζει σε                     τους  έμαθε  πώς  να  διακρίνουν  την
               κάποιους σαν “πυξίδα”.                                αγανάκτηση από την μισαλλοδοξία,
               Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παί-                     την αγάπη για τον τόπο από τον μί-
               ζουν  τον  ρόλο  του  νέου  στρατο-                   σος για τον “άλλο”.





