Page 11 - mag_120
P. 11

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…                              του Γεράσιμου Γεωργάτου










                ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ


                ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ






























                Η επιρροή του Αριστοτέλη στον                        Το πρόβλημα το είχε θέσει ήδη ο

                Βοήθιο εμφανίζεται στη διαπραγ-                      Αριστοτέλης στο έργο του «Περί                             11

                μάτευση του προβλήματος των κα-                      Ερμηνείας», που το είχε μεταφρά-
                θολικών εννοιών, τα ονομαζόμενα                      σει ο Βοήθιος, όπου ο Αριστοτέλης

                «καθόλου», που αφορά το κατά                         αναφέρει: «λέγω δε καθόλου ό επί

                πόσο οι γενικές μας έννοιες αντι-                    πλειόνων πέφυκε κατηγορείσθαι»,
                στοιχούν σε γενικές πραγματικές                      δηλαδή, ονομάζω καθολικό αυτό

                οντότητες. Εάν αντιστοιχούν τότε                     που μπορεί να κατηγορηθεί, (δη-
                υπάρχει το μεταφυσικό - οντολο-                      λαδή να αποδοθεί ως ιδιότητα), σε

                γικό πρόβλημα να εξηγήσουμε τι                       πολλά.

                είναι αυτές οι οντότητες και πώς                     Ο Bοήθιος ξεκινάει από τον ορι-
                είναι δυνατόν να υπάρχουν, όπως                      σμό του Σταγειρίτη και απαντά με

                υποστήριζε ο Πλάτωνας για τις                        αριστοτελική λογική μεθοδολο-
                Ιδέες.  Στην  αντίθετη  περίπτωση                    γία  ως  εξής:  Μία  γενική  έννοια,

                αντιμετωπίζουμε το γνωσιολογικό                      λοιπόν, ένα «καθόλου»,  είναι μία

                πρόβλημα ότι οι γενικές μας έννοι-                   οντότητα που την μοιράζονται πολ-
                ες φαίνεται να μην αντιστοιχούν με                   λά πράγματα: α) ως όλο, όχι τμη-

                την  πραγματικότητα,  με αποτέλε-                    ματικά όπως λόγου χάρη μοιράζο-

                σμα να είναι αδύνατη κάθε γενική                     νται μία πίτσα όσοι παίρνουν από
                γνώση του κόσμου.                                    ένα κομμάτι της. β) ταυτοχρόνως,
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16