Page 11 - mag_120
P. 11
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ… του Γεράσιμου Γεωργάτου
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ
Η επιρροή του Αριστοτέλη στον Το πρόβλημα το είχε θέσει ήδη ο
Βοήθιο εμφανίζεται στη διαπραγ- Αριστοτέλης στο έργο του «Περί 11
μάτευση του προβλήματος των κα- Ερμηνείας», που το είχε μεταφρά-
θολικών εννοιών, τα ονομαζόμενα σει ο Βοήθιος, όπου ο Αριστοτέλης
«καθόλου», που αφορά το κατά αναφέρει: «λέγω δε καθόλου ό επί
πόσο οι γενικές μας έννοιες αντι- πλειόνων πέφυκε κατηγορείσθαι»,
στοιχούν σε γενικές πραγματικές δηλαδή, ονομάζω καθολικό αυτό
οντότητες. Εάν αντιστοιχούν τότε που μπορεί να κατηγορηθεί, (δη-
υπάρχει το μεταφυσικό - οντολο- λαδή να αποδοθεί ως ιδιότητα), σε
γικό πρόβλημα να εξηγήσουμε τι πολλά.
είναι αυτές οι οντότητες και πώς Ο Bοήθιος ξεκινάει από τον ορι-
είναι δυνατόν να υπάρχουν, όπως σμό του Σταγειρίτη και απαντά με
υποστήριζε ο Πλάτωνας για τις αριστοτελική λογική μεθοδολο-
Ιδέες. Στην αντίθετη περίπτωση γία ως εξής: Μία γενική έννοια,
αντιμετωπίζουμε το γνωσιολογικό λοιπόν, ένα «καθόλου», είναι μία
πρόβλημα ότι οι γενικές μας έννοι- οντότητα που την μοιράζονται πολ-
ες φαίνεται να μην αντιστοιχούν με λά πράγματα: α) ως όλο, όχι τμη-
την πραγματικότητα, με αποτέλε- ματικά όπως λόγου χάρη μοιράζο-
σμα να είναι αδύνατη κάθε γενική νται μία πίτσα όσοι παίρνουν από
γνώση του κόσμου. ένα κομμάτι της. β) ταυτοχρόνως,