Page 12 - mag_119
P. 12
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
ΑΠΌ ΤΌΝ ΑΥΓΌΥΣΤΊΝΌ
ΣΤΌΝ ΑΚΊΝΑΤΗ
ΤΌ ΠΡΌΒΛΗΜΑ
ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΒΌΥΛΗΣΗΣ
Στην Παραμυθία της Φιλοσοφίας γεγονότων διατηρείται στην προ-
ο Βοήθιος αναγνωρίζει ότι εάν η οπτική του Θεού, γνωρίζει τι προ-
ελεύθερη βούληση των δημιουργη- ηγείται και τι έπεται, αλλά δεν τα
μάτων πρόκειται να λογοδοτήσει βιώνει αλληλοδιαδόχως. Γι’ αυτόν
για το κακό στον κόσμο, τότε καλό είναι όλα τους ταυτοχρόνως παρό-
θα ήταν η ελεύθερη βούλησή τους ντα. Επομένως όπως εγώ είμαι σε
12 να είναι συμβατή με την εκ των θέση να γνωρίζω τα τωρινά γεγο-
προτέρων γνώση που έχει ο Θεός νότα έτσι όπως συμβαίνουν χωρίς
για το πώς θα συμπεριφερθούν τα να μπορώ σε καμία περίπτωση να
δημιουργήματα. Εν ολίγοις πρόκει- επέμβω στην ενδεχομενικότητά
ται για το κλασικό ερώτημα, αν ο τους να συμβούν, έτσι και ο Θεός
θεός γνωρίζει εκ των προτέρων τι μπορεί να γνωρίζει τις μελλοντικές
θα πράξει κάποιος, τότε πώς μπο- μας ελεύθερες πράξεις χωρίς να
ρεί αυτός να επιλέγει ελεύθερα τι επεμβαίνει με οποιονδήποτε τρόπο
θα πράξει; στην ενδεχομενικότητά τους.
Ο Βοήθιος αντιμετωπίζει το συγκε- Ένας τρόπος για να κατανοήσουμε
κριμένο πρόβλημα όπως ο Αυγου- το πρόβλημα είναι να φανταστούμε
στίνος. Μεταθέτει τον Θεό έξω από μία κατάσταση από την καθημερι-
το χρόνο. Ο Θεός σύμφωνα με τον νή ζωή. Για παράδειγμα σήμερα το
Βοήθιο δεν βλέπει τα συμβάντα να απόγευμα μπορεί να πάω στον κινη-
εκτυλίσσονται το ένα μετά το άλλο, ματογράφο ή να αφιερώσω χρόνο
όπως τα βλέπουμε εμείς. Τα βλέπει για να γράψω. Τελικά αποφασίζω
όλα συγχρόνως, σαν ένα είδος να πάω στον κινηματογράφο. Αν
αιωνίου παρόντος. Η σειρά των όμως ισχύει ότι ο Θεός γνωρίζει