Page 12 - mag_119
P. 12

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…


                      ΑΠΌ ΤΌΝ ΑΥΓΌΥΣΤΊΝΌ

                             ΣΤΌΝ ΑΚΊΝΑΤΗ




               ΤΌ ΠΡΌΒΛΗΜΑ


               ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΒΌΥΛΗΣΗΣ















               Στην Παραμυθία της Φιλοσοφίας                         γεγονότων διατηρείται στην προ-

               ο Βοήθιος αναγνωρίζει ότι εάν η                       οπτική του Θεού, γνωρίζει τι προ-

               ελεύθερη βούληση των δημιουργη-                       ηγείται και τι έπεται, αλλά δεν τα
               μάτων πρόκειται να λογοδοτήσει                        βιώνει αλληλοδιαδόχως. Γι’ αυτόν

               για το κακό στον κόσμο, τότε καλό                     είναι όλα τους ταυτοχρόνως παρό-

               θα ήταν η ελεύθερη βούλησή τους                       ντα. Επομένως όπως εγώ είμαι σε
   12          να είναι συμβατή με την εκ των                        θέση να γνωρίζω τα τωρινά γεγο-

               προτέρων γνώση που έχει ο Θεός                        νότα έτσι όπως συμβαίνουν χωρίς
               για το πώς θα συμπεριφερθούν τα                       να μπορώ σε καμία περίπτωση να

               δημιουργήματα. Εν ολίγοις πρόκει-                     επέμβω στην ενδεχομενικότητά
               ται για το κλασικό ερώτημα, αν ο                      τους να συμβούν, έτσι και ο Θεός

               θεός γνωρίζει εκ των προτέρων τι                      μπορεί να γνωρίζει τις μελλοντικές

               θα πράξει κάποιος, τότε πώς μπο-                      μας ελεύθερες  πράξεις χωρίς  να
               ρεί αυτός να επιλέγει ελεύθερα τι                     επεμβαίνει με οποιονδήποτε τρόπο

               θα πράξει;                                            στην ενδεχομενικότητά τους.





               Ο Βοήθιος αντιμετωπίζει το συγκε-                     Ένας τρόπος για να κατανοήσουμε
               κριμένο πρόβλημα όπως ο Αυγου-                        το πρόβλημα είναι να φανταστούμε

               στίνος. Μεταθέτει τον Θεό έξω από                     μία κατάσταση από την καθημερι-
               το χρόνο. Ο Θεός σύμφωνα με τον                       νή ζωή. Για παράδειγμα σήμερα το

               Βοήθιο δεν βλέπει τα συμβάντα να                      απόγευμα μπορεί να πάω στον κινη-
               εκτυλίσσονται το ένα μετά το άλλο,                    ματογράφο ή να αφιερώσω χρόνο

               όπως τα βλέπουμε εμείς. Τα βλέπει                     για να γράψω. Τελικά αποφασίζω

               όλα συγχρόνως,  σαν ένα είδος                         να πάω στον  κινηματογράφο.  Αν
               αιωνίου παρόντος. Η σειρά των                         όμως ισχύει ότι ο Θεός γνωρίζει
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17