Page 12 - mag_119
        P. 12
     ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
                      ΑΠΌ ΤΌΝ ΑΥΓΌΥΣΤΊΝΌ
                             ΣΤΌΝ ΑΚΊΝΑΤΗ
               ΤΌ ΠΡΌΒΛΗΜΑ
               ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΒΌΥΛΗΣΗΣ
               Στην Παραμυθία της Φιλοσοφίας                         γεγονότων διατηρείται στην προ-
               ο Βοήθιος αναγνωρίζει ότι εάν η                       οπτική του Θεού, γνωρίζει τι προ-
               ελεύθερη βούληση των δημιουργη-                       ηγείται και τι έπεται, αλλά δεν τα
               μάτων πρόκειται να λογοδοτήσει                        βιώνει αλληλοδιαδόχως. Γι’ αυτόν
               για το κακό στον κόσμο, τότε καλό                     είναι όλα τους ταυτοχρόνως παρό-
               θα ήταν η ελεύθερη βούλησή τους                       ντα. Επομένως όπως εγώ είμαι σε
   12          να είναι συμβατή με την εκ των                        θέση να γνωρίζω τα τωρινά γεγο-
               προτέρων γνώση που έχει ο Θεός                        νότα έτσι όπως συμβαίνουν χωρίς
               για το πώς θα συμπεριφερθούν τα                       να μπορώ σε καμία περίπτωση να
               δημιουργήματα. Εν ολίγοις πρόκει-                     επέμβω στην ενδεχομενικότητά
               ται για το κλασικό ερώτημα, αν ο                      τους να συμβούν, έτσι και ο Θεός
               θεός γνωρίζει εκ των προτέρων τι                      μπορεί να γνωρίζει τις μελλοντικές
               θα πράξει κάποιος, τότε πώς μπο-                      μας ελεύθερες  πράξεις χωρίς  να
               ρεί αυτός να επιλέγει ελεύθερα τι                     επεμβαίνει με οποιονδήποτε τρόπο
               θα πράξει;                                            στην ενδεχομενικότητά τους.
               Ο Βοήθιος αντιμετωπίζει το συγκε-                     Ένας τρόπος για να κατανοήσουμε
               κριμένο πρόβλημα όπως ο Αυγου-                        το πρόβλημα είναι να φανταστούμε
               στίνος. Μεταθέτει τον Θεό έξω από                     μία κατάσταση από την καθημερι-
               το χρόνο. Ο Θεός σύμφωνα με τον                       νή ζωή. Για παράδειγμα σήμερα το
               Βοήθιο δεν βλέπει τα συμβάντα να                      απόγευμα μπορεί να πάω στον κινη-
               εκτυλίσσονται το ένα μετά το άλλο,                    ματογράφο ή να αφιερώσω χρόνο
               όπως τα βλέπουμε εμείς. Τα βλέπει                     για να γράψω. Τελικά αποφασίζω
               όλα συγχρόνως,  σαν ένα είδος                         να πάω στον  κινηματογράφο.  Αν
               αιωνίου παρόντος. Η σειρά των                         όμως ισχύει ότι ο Θεός γνωρίζει





