Page 10 - mag_119
P. 10
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
ΑΠΌ ΤΌΝ ΑΥΓΌΥΣΤΊΝΌ
ΣΤΌΝ ΑΚΊΝΑΤΗ
ΑΠΌ ΤΌΝ ΠΛΑΤΩΝΊΣΜΌ
ΣΤΌΝ ΑΡΊΣΤΌΤΕΛΊΣΜΌ
Η φιλοσοφία των Πατέρων, στην ο οποίος με τη μεταφραστική του
οποία αναφερθήκαμε σε προη- εργασία έκανε γνωστό τον Αρι-
γούμενο σημείωμα, έφερε γενικά στοτέλη στη χριστιανική Δύση.
10 τη σφραγίδα του πλατωνισμού Ο όρος σχολαστικός προέρχεται
και μπορεί από κάποιες απόψεις από την πράξη του σχολιασμού
να χαρακτηριστεί ως συνέχεια της των κειμένων. Σχολαστικός είναι
νεοπλατωνικής κίνησης όπου επι- ο επιμελής σχολιαστής και εφε-
κρατεί μονομερώς το θρησκευτι- ξής χαρακτηρίζουμε με τον όρο
κό ενδιαφέρον. Η γνώση αναφέ- αυτό κάθε άνθρωπο που κάνει με
ρεται μόνο στο Θεό και σημαίνει υπερβολική προσοχή και επιμέ-
ένωση μαζί του, ενώ πόθος για λεια τη δουλειά του, τόσο ώστε
την αλήθεια είναι κυρίως πόθος
για τη μακαριότητα που γεννά να καταλήγει και ως αρνητικός
στην ψυχή η ενατένιση του Θεού. χαρακτηρισμός. Ο Βοήθιος και
Αντίθετα, αριστοτελισμός σημαί- αργότερα οι μεταφράσεις των
νει ενδιαφέρον για τη μελέτη του Αράβων αποτελούν σχεδόν μέχρι
κόσμου και της ιστορίας, συστη- τον 13ο αιώνα τις βασικές πηγές
ματική διάταξη των γνώσεων και του αριστοτελισμού στη Δύση. Η
επεξεργασία των πληροφοριών έκδηλη τάση του να συμβιβάσει
μέσω της νόησης. Αυτό οδήγησε τον Πλάτωνα με τον Αριστοτέλη
στη σχολαστική φιλοσοφία και αποτελεί το προανάκρουσμα για
ως πρώτος και πρώιμος σχολα- ανάλογες προσπάθειες που κατέ-
στικός αναγνωρίζεται ο Βοήθιος, βαλαν αργότερα οι σχολαστικοί.