Page 43 - mag_116 (7)
P. 43
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
Σήμερα λοιπόν θα επικεντρωθούμε ληθευτεί ερευνητικά!). Ωστόσο αυτή
στα ιδιαίτερα γνωστικά χαρακτηριστι- η αναγνώριση των συναισθημάτων
ΚΡΙΣΈΙΣ πάσχει από κρίσεις πανικού-αγχώδη κά, να στρέφεται δηλαδή, μόνο στους
των άλλων μπορεί να γίνεται επιλεκτι-
κά που αναπτύσσει ο άνθρωπος που
κινδύνους, δηλαδή στην αρνητικότητα
διαταραχή/νεύρωση.
του άλλου. Από την άλλη, οι άνθρωποι
Πέρα από το αίσθημα αδυναμίας, την
ΠΑΝΙΚΟΎ δυσκολία αυτονόμησης, την δυσκολία με κρίσεις πανικού αναγνωρίζουν με
μεγάλη ευκολία αν κάποιος είναι αγ-
να ηρεμήσει, αυτός που υποφέρει από
χωμένος γύρω τους και μπορούν να
κρίσεις πανικού αναπτύσσει και ιδιαί-
προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια, αφού
τερες ικανότητες:
κατανοούν ακριβώς τι συμβαίνει και
-Οξύνοια. Βρίσκεται σε εγρήγορση, πώς αισθάνεται ο άλλος. Μέσα από μία
παρατηρεί το περιβάλλον για να ανι-
& χνεύσει πιθανές πηγές άγχους που τέτοια πράξη βοήθειας προς τον δι-
ΨΥΧΟΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ μπορούν να προκαλέσουν πανικό. πλανό είναι σα να θεραπεύουν και τον
ίδιο τους τον εαυτό έστω και στιγμιαία.
Σκέφτεται πολύ. Αναγκάζεται να βρει
λύσεις, στηρίγματα, να αποφύγει κα- -Αυξημένο αίσθημα επιβίωσης. Όσο 43
ταστάσεις, να βρει κατάλληλες δικαι- κι αν φαίνεται παράξενο, όσοι υπο-
ολογίες γι αυτούς που δεν γνωρίζουν φέρουν από κρίσεις πανικού εμφα-
την κατάστασή του κλπ. Αναγκάζεται νίζονται συχνά δυνατότεροι από τους
δηλαδή να βρει λύσεις σε έναν μεγάλο υπόλοιπους, όταν υπάρχει πράγμα-
αριθμό προβλημάτων. τι κίνδυνος. Έχοντας εκπαιδευτεί σε
σενάρια κινδύνου, όταν αυτό γίνεται
-Ανάπτυξη ελέγχου. Φυσικά και σχε- πραγματικό είναι εξαιρετικά ικανοί και
τίζεται με την επιθυμία να προλάβει ψύχραιμοι στο να χειριστούν τέτοιες
τον πανικό ή να τον καθυποτάξει. Εξαι- καταστάσεις.
ρετικά δαπανηρή σε ενέργεια αυτή η -Ανάληψη ευθύνης. Σε αρκετές πε-
λειτουργία. Εξουθενώνει το άτομο από ριπτώσεις, αιτία των κρίσεων είναι η
κούραση.
ανάληψη μεγάλης ευθύνης σε περίο-
-Ανάπτυξη διαίσθησης και ενσυναί- δο που ο άνθρωπος δεν ήταν έτοιμος
σθησης. Ο άνθρωπος μαθαίνει να οξύ- (π.χ. εφηβεία). Αναγκάστηκε να μάθει
νει τις αισθήσεις του για να αντιληφθεί να τα βγάλει πέρα έχοντας παραπά-
τον πιθανό κίνδυνο σε οποιοδήποτε νω βάρος από αυτό που μπορούσε να
περιβάλλον βρεθεί. Θα λέγαμε ότι κα- αντέξει. Παρά την τραγικότητα αυτού
ταλαβαίνει καλύτερα τις προθέσεις των του συμβάντος, ο άνθρωπος αυτός
άλλων (αλλά αυτή η υπόθεση που την έμαθε να αντιμετωπίζει δυσκολίες και
βλέπουμε κλινικά χρειάζεται να επα- να ανταπεξέρχεται σε θέσεις σημαντι-